لاریجانی خطاب به آمریکا:‌ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود؟

لاریجانی خطاب به آمریکا:‌ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود؟
بازدید 61 زمان 2017/04/09 کد خبر 5741

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس، در نطق پیش از دستور خود، …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس، در نطق پیش از دستور خود، ابتدا زندگی نامه حضرت علی(ع) را مرور کرد و سپس درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه موضع گرفت و آن را محکوم کرد.

لاریجانی گفت:‌ ما مفتخریم که الگوی جامعه ما علی(ع) است که سیاست او عین حق‌ورزی بود، عین اخلاق بود، صدق در مکتب او اصل قوام جامعه بود. تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت های بزرگ در همین نکته نهفته است. چند روز پیش نمونه ای از این ماجرا پیش روی ما قرار گرفت.

رئیس مجلس ادامه داد: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله کرد و خساراتی بر این کشور وارد نمود. سوال اول این است که کدام مرجع بین المللی این موضوع را بررسی و مشخص کرد؟ ایا قبل از بررسی و محکومیت می توان عتاب نمود؟

وی اظهار کرد:‌ ما در سال های آخر جنگ بارها از طرف صدام با سلاح شیمیایی با انوع مختلف مواجه بودیم، در عملیات بدر، در فاو و در حلبچه و در دیگر موارد. این سلاح ها از طرف دولت های غربی به صدام داده می شد. همین قدرت های بزرگ لب فرو می بستند،‌ بحث یک بار و دوبار نبود، در طول یک سال، صدام بارها و بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد و نه‌ تنها اقدامی از طرف قدرت‌های غربی ندیدیم که حتی موضعی هم نگرفتند. اما یک‌باره در یک ادعای غیرواقعی، عملیات علیه سوریه انجام می شود! آیا می توان باور کرد که شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کردید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و موضوع را بررسی کند؟

لاریجانی گفت:‌ تا آنجا که ما بررسی کردیم، دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند و نه دلیلی داشت در شرایطی که توفیقاتی داشته دست به چنین کاری بزند. این روش هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته، در سال های گذشته نیز انجام شد و نتیجه اش بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا درخصوص مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران شدید همراه بود، موفق بود؟ آیا وقتی آمریکا ادعا کرد در عراق سلاح های اتمی وجود دارد و بدون نظر شورای امنیت، عراق را زیر بمباران شدید قرار داد، موفق بود؟

وی اظهار کرد:‌ به خاطر دارید، آقای پاول وزیرخارجه وقت آمریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح های اتمی عراق ارائه کرد و آن لیست بهانه ای برای حمله به عراق شد. 

بعدها که در عراق مخالفین صدام حکومت را به دست گرفتند، در مورد این ادعا بررسی کردند. آقای طالبانی که خداوند به ایشان صحت کامل عطا کند،‌ رئیس جمهور عراق شد. 

تردیدی نداریم که آقای طالبانی از مخالفین صدام بود و سالها علیه رژیم صدام مبارزه کرد. او می گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم. مثلا به نقطه ای که آنها آدرس داده بودند، رفتیم و دیدیم یک طویله بود. شما چنین سابقه ای در جنگ افروزی های سال های گذشته دارید.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: سوال دیگر این است که با این حمله چه چیزی حل می شود؟ آیا جنگ در سوریه خاتمه می یابد؟ راه حل سیاسی حاصل می شود؟ این شروع است و نه یک خاتمه. آتش بحران را افروخته تر و وسیع تر کردید که تبعات آن، دامن خودتان را می گیرد.

وی گفت: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سالها در سوریه ماجراجویی کرده و اینک هلهله راه انداخته اند، شما را به باتلاق سوریه دعوت نمایند و ترجیح داده اند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزين کنند. اینها همان کسانی هستند که در شرایط بحران جور دیگری عمل می کنند.

رئیس مجلس اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی ها انجام می شد، تحمل کرده است. 

لذا با هر گونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف هستيم. اما ملت ما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه برای اقدامات ماجراجویی می شود، مخالف‌تر است و آن را محکوم می کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا معلوم شود جنایتکار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح ها از چه مرزهایی وارد سوریه شد و به دست چه کسانی استفاده گردید؟

گفتنی است در پایان سخنان رئیس مجلس شعار مرگ بر آمریکا در مجلس سرداده شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه لاریجانی خطاب به آمریکا:‌ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود؟

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات