غرب در برجام وعده‌های نسیه داد و تعهدات نقد گرفت/از برجام فقط محدودیت‌های آن نصیب ما شده است

غرب در برجام وعده‌های نسیه داد و تعهدات نقد گرفت/از برجام فقط محدودیت‌های آن نصیب ما شده است
بازدید 66 زمان 2017/04/09 کد خبر 5745

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی”سیدحسین نقوی‌حسینی” سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، با اشاره به …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی”سیدحسین نقوی‌حسینی” سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، با اشاره به فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: اگرچه هیچ یک از کشورهای ۱+۵ در ظاهر اجرای برجام را متوقف نکرده‌اند اما اجرای آن به صورت یکطرفه از سوی ایران پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای برجام تعهدات خود را انجام داده اما طرف مقابل در این میان به دلیل نحوه تنظیم متن برجام که وعده‌های نسیه را در مقابل تعهدات نقد آن هم از سوی دشمن قرار داده، کوتاهی می‌کند. 

نماینده مردم ورامین بیان داشت: ارزیابی ما از اجرای برجام این است که نه تنها نتوانسته‌ایم انتفاعی از آنچه که در برجام بوده ببریم بلکه تنها محدودیت‌های آن را پذیرفته‌ایم، امروز این محدودیت‌ها ما را در یک چارچوب قرار داده است.

نقوی‌حسینی با اشاره به روند تحقیق و توسعه بعد از اجرای برجام اظهار داشت: تحقیق و توسعه در زمینه فناوری هسته‌ای بعد از برجام کامل متوقف نشده است اما چون هدف‌گذاری در فناوری هسته‌ای در برجام برای ایران در سطح بسیار نازلی قرار دارد دیگر نیازی به تحقیق و توسعه وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به بحث دستیابی ایران به نسل هشتم سانتریفیوژها گفت: عملا سانتریفیوژهای IR8 در برنامه فعالیت هسته‌ای ما در قبل از برجام هم وجود داشت و اگر ما همان برنامه را اجرا می‌کردیم اکنون به آن یا دستاوردهای پیشرفته‌تر دست یافته بودیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که غنی‌سازی ما محدود شده اگر حتی پیشرفته‌ترین سانتریفیوژها را هم به کار بگیریم دیگر به کجا می‌خواهیم برسیم؟ اینکه به سانتریفیوژهای نسل هشتم دست یافته‌ایم قابل افتخار نیست برای اینکه سقف غنی‌سازی برای ما ۳٫۵درصد است و این کار را می‌توان حتی با نسل اول این سانتریفیوژها هم انجام داد.

نماینده مردم ورامین در تشریح وضعیت کنونی نیروگاههای هسته‌ای تاکید کرد: مجلس پیش از برجام طی مصوبه‌ای دولت را موظف کرده بود که برای ۱۰ نیروگاه اتمی در کشور جایابی کرده و ۲۰ هزار مگاوات برق را از این طریق به دست بیاورد و در ادامه برنامه‌های قرادادهای خود را تنظیم کند اما در حال حاضر تمامی این مباحث متوقف شده است.

نقوی‌حسینی بیان داشت: در اوایل اجرای برجام فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفت و جایابی‌هایی قبل از برجام انجام شده بود و در ظاهر اعلام کردند که می‌خواهیم با روسیه و چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای قرادادهایی ببندیم اما هیچ کدام از آنها به انجام یک طراحی نیروگاهی ختم نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به آخرین پیگیری موضوع خرید اورانیوم از سوی انگلیس گفت: اغلب کشورهای۱+۵ در حوزه مراودات در بازار بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکرده و زمینه‌ فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرده‌اند که نمونه بارز آن اقدام انگلیس است، قطعا ستاد اجرایی برجام و وزارت امور خارجه این مسائل را پیگیری خواهد کرد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه غرب در برجام وعده‌های نسیه داد و تعهدات نقد گرفت/از برجام فقط محدودیت‌های آن نصیب ما شده است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات