توافق ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته‌ای

توافق ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته‌ای
بازدید 74 زمان 2017/04/09 کد خبر 5753

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته ای جهت اهداف علمی-آموزشی توافق کردند. …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته ای جهت اهداف علمی-آموزشی توافق کردند. یکی از مقامات مجارستان در روز پنجشنبه اذعان کرد، ایران و مجارستان جهت همکاری در پروژه ساخت یک راکتور هسته ای کوچک توافق کردند.

در این راستا، نخست وزیر ویکتور اوربان از رئیس ستاد خود، یانوش لازار درباره انطباق این پروژه، با توافق هسته ای بین تهران و شش قدرت جهان، پرس و جو کرد.

توافق ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته ای

لازار با اشاره به سفر اوربان به ایران، در سال ۲۰۱۵ خاطر نشان کرد، “هنگامی که نخست وزیر در تهران حضور داشت، ما متعهد به مشارکت در طرح مشترک ایجاد نیروگاه هسته ای کوچک با اهداف علمی آموزشی شدیم و در حال حاضر این توافق اجرا خواهد شد.”

در فوریه سال ۲۰۱۶، مقام ارشد هسته ای ایران علی اکبر صالحی اذعان کرد، ایران پروژه آزمایشی جهت طراحی راکتور ۲۵ مگاواتی با مجارستان و سپس طراحی راکتور ۱۰۰ مگاوات جهت فروش به آفریقا و آسیا را پیشنهاد کرده است. به گفته وی، این راکتور به دلیل نیاز کمتر به آب های خنک کننده، مناسب کشور های فقیر منطقه می باشد.

صالحی خاطر نشان کرد، یکی از پروژه های خاصی که من پیشنهاد دادم، طراحی مشترک راکتور های کوچک ۲۵ مگاواتی بود که به خوبی پذیرفته شد و امیدواریم که بتوانیم این پروژه را آغاز کنیم.

ایران و شش واسطه بین المللی (ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین)، توافقی در راستای حل و فصل مناقشات برنامه هسته ای ایران، در ماه جولای ۲۰۱۵ امضا کردند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه توافق ایران و مجارستان برای توسعه نیروگاه هسته‌ای

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات