صنعت ساختمان رکورددار حوادث کار خراسان جنوبی/بی توجهی متولیان

صنعت ساختمان رکورددار حوادث کار خراسان جنوبی/بی توجهی متولیان
بازدید 686 زمان 2016/09/21 کد خبر 576

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد سنجری در گفت و گو با اظهار کرد: مطابق با ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد سنجری در گفت و گو با اظهار کرد: مطابق با ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق افتاده است.


وی بیان کرد: این در بردارنده تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته، ساختمان ها و محوطه آن مجموعه مشغول کار بوده و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی است.


مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی، حفظ و صیانت از نیروی کار، ارتقاء فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار را یکی از اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد و گفت: در همین راستا قانون کار جمهوری اسلامی در فصل چهارم به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اشاره داشته و وظایف کارفرمایان، کارگران و اشخاص ثالث را در این زمینه مشخص کرده است.


سنجری، دلیل اصلی وقوع حوادث ناشی از کار را نتیجه وجود شرایط ناایمن و یا اعمال ناایمن دانست و گفت: تنها راه پیشگیری از وقوع حوادث، شناسایی خطرات است.


اجرای مدل خودبازرسی درون کارگاهی در استان


وی با بیان اینکه در همین راستا در حال حاضر با تدابیر و برنامه های اتخاذ شده از سوی وزارت متبوع، ما به دنبال اجرای برنامه ای تحت عنوان مدل خودبازرسی دورن کارگاهی هستیم، بیان کرد: شالوده این مدل استقرار مسئول ایمنی ذی صلاح می باشد که وظیفه وی شناسایی خطرات، ارزیابی و تجزیه و تحلیل ریسک ها در کارگاه و نهایتا پیشنهاد راهکار های لازم جهت حذف خطرات است.


وی اظهار امیدواری کرد: با اسقرار کامل این مدل در تمام کارگاههای پرخطر استان در آیندهٔ نزدیک شاهد کاهش چشمگیر حوادث «هم از حیث شدت و هم از حیث تعداد حوادث » باشیم.


وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این مدل تا کنون ۱۲۹ نفر از سوی کارفرمایان کارگاه ها به عنوان مسئولین ایمنی معرفی شده اند، عنوان داشت: این افراد در مجموع هفت هزار و ۲۲۴ نفر ساعت آموزش های ایمنی مرتبط و مطابق با شیوه نامه آموزشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع را گذرانده اند و تاکنون، صلاحیت ۸۵ نفر بررسی و تایید شده که در حال حاضر نیز در کارگاههای معرفی شده مشغول به کار هستند.


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بین حوادث اتفاق افتاده در استان صنعت ساختمان با حدود ۴۰ درصد از مجموع حوادث اتفاق افتاده پیشتاز است، افزود: البته آمار کشوری حوادث در این صنعت نیز بسیار بالا و در حدود ۴۷ درصد است.


۷۰ شرکت تایید صلاحیت ایمنی دریافت کردند


وی با اظهار تاسف از اینکه در طول چندین سال اخیر کم توجهی دست اندرکاران این صنعت و عدم نظارت های لازم در این خصوص، سبب شده تا این صنعت به تهدید جدی برای شاغلین خود تبدیل شود، بیان داشت: در همین راستا مطابق با سند برنامه ارتقای ایمنی در صنعت ساختمان و مشارکت تمامی دستگاههای ذی مدخل که از سوی وزارت متبوع ابلاغ شده است و همچنین برنامه تایید صلاحیت ایمنی تمامی پیمانکاران بخش ساختمان، امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد کاهش حوادث در این بخش باشیم.


وی اضافه کرد: در زمینه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران بخش ساختمان نیز بیش از ۷۰ شرکت موفق به اخذ این گواهی شده و در مجموع حدود هفت هزار و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش نیز در ارتباط با مسائل ایمنی برگزار شده است.

منبع : مهر


خبر های مشابه صنعت ساختمان رکورددار حوادث کار خراسان جنوبی/بی توجهی متولیان

کاهش ۲۷ درصدی مرگ افراد در حوادث کار سیستان و بلوچستان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان، رضا عبدی اظهار …

۳۰ کارگاه ناایمن ساختمانی در مازندران پلمب شد

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش ، کامران اصغری اظهار داشت: هر ساله شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در استان …

حوادث کار در مازندران ۸۱ قربانی گرفت

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش ، علی عباسی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۶ تعداد …

حوادث ناشی از کارعلیرغم رشد جمعیت کارگری ثابت ماند/فوت ۸۴۲ کارگر

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعلی مظفری در گفتگو با با اشاره به آمار حوادث ناشی از کار در سال گذشته گفت: …

آخرین اخبار و مقالات