فشار بر ایران باید از داخل خود این کشور آغاز شود / آمریکا باید مانند سال ۸۸ با جنبش‌های مخالف در ایران رابطه برقرار کند

فشار بر ایران باید از داخل خود این کشور آغاز شود / آمریکا باید مانند سال ۸۸ با جنبش‌های مخالف در ایران رابطه برقرار کند
بازدید 138 زمان 2017/04/10 کد خبر 5785

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، در جلسه استماع شب گذشته کمیته امنیت ملی سنای آمریکا که با حضور …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، در جلسه استماع شب گذشته کمیته امنیت ملی سنای آمریکا که با حضور کارشناسان “شورای روابط خارجی آمریکا” برگزار شد، عنوان شد آمریکا باید برای اعمال فشار بر ایران، مانند سال ۸۸ با جنبش‌های مخالف در داخل این کشور ارتباط برقرار کند. 

در این جلسه که به ارزیابی توافق هسته‌ای ایران اختصاص داشت، شرکت کنندگان ضمن اذعان به اینکه ایران به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده است، گفتند باید در زمینه‌های دیگر هم تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد.

کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا که یکی از اندیشکده‌های مهم وابسته به دولت آمریکا در حوزه سیاست‌گذاری خارجی این کشور است، همچنین در جلسه استماع شب گذشته سنا ضمن حمایت از جریان فتنه ۱۳۸۸ گفتند راه اصلی فشار بر ایران ایجاد شکاف درونی همراه با تحریم‌های بیشتر است. 

“ری تکیه”، دانش‌پژوه مسائل ایران و مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که ازمحققان ارشد شورای روابط خارجی این کشور است، در بخشی از این نشست گفت:  “ما باید ساختارهای داخلی ایران را از طریق فشارهای داخلی و منطقه‌ای تضعیف کنیم. به نظر من فشار بر ایران باید از داخل خود ایران آغاز شود. تابستان سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) و ظهور جنبش سبز همیشه باید به عنوان نقطه عطفی در تحولات ایران تلقی شود.”

وی در ادامه گفت: دولت آمریکا برای مقابله با ایران می‌تواند سیاستی شبیه سیاست دولت ریگان در قبال شوروی سابق را اتخاذ کند. استراتژی آمریکا در آن زمان با حمایت از جنبش‌های مخالف شوروی در منطقه دنبال شد. ما باید با جنبش‌های مخالف در داخل ایران ارتباط برقرار کنیم. 

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: “به نظر من تحریم‌های اقتصادی نیز بخشی حیاتی از هرگونه استراتژی فشار علیه ایران است. لازم است عرصه را هر چه بیشتر بر آنها (ایرانیان) تنگ‌تر کرد. برای این منظور مهم است بر اقتصاد ایران فشار بیشتری وارد شود و در داخل جامعه نیز از مخالفان حمایت کرد.”

“جان بولتون” نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل نیز روز گذشته در جلسه استماع دیگری که درباره انتخابات ایران در مجلس سنا برگزار شد با بیان اینکه تغییری میان احزاب داخلی ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور وجود ندارد، به تاخیر انداختن تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را اشتباه خواند و گفت: به نظر من تعلل در این رابطه با این باور که می‌تواند از منافع ما یا متحدان ما در منطقه حمایت کند، هیچ فایده‌ای ندارد. در واقع، اینکه عده‌ای در داخل آمریکا می‌گویند اعمال تحریم در آستانه انتخابات ایران می‌تواند بر نتیجه آن تاثیر بگذارد، یک باور اشتباه است. 

وی در ادامه مدعی شد: “انتخابات ایران یک انتخابات آزاد و واقعی نیست و بنابراین هر کس که قدرت را در دست بگیرد تغییری در سیاست‌های کلان این کشور ایجاد نخواهد شد. به عبارت دیگر، نتیجه انتخابات ایران تنها برروی سیاست‌های داخلی این کشور تاثیرگذار است نه برروی سیاست‌های خارجی آن که عامل اصلی نگرانی است.”

بولتون در بخش پایانی اظهاراتش گفت: “من در تمام سالهایی که در دولت آمریکا بودم هیچ تفاوتی میان دو جناح اصلی ایران برسر برنامه هسته‌ای ندیدم. بنابراین، از نظر من این اشتباه است که دولت آمریکا بر مبنای این فرضیه نادرست که تحریم ممکن است نتیجه انتخابات را تغییر دهد، گزینه‌های ما برای مقابله با ایران را محدود کند.”

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه فشار بر ایران باید از داخل خود این کشور آغاز شود / آمریکا باید مانند سال ۸۸ با جنبش‌های مخالف در ایران رابطه برقرار کند

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات