آزمونی دیگر در روابط تهران و مسکو با پیشنهاد جدید وزیر خارجه آمریکا به روس ها

آزمونی دیگر در روابط تهران و مسکو با پیشنهاد جدید وزیر خارجه آمریکا به روس ها
بازدید 531 زمان 2017/04/12 کد خبر 5853

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بعدازظهر امروز در بحبوحه تنش‌های مسکو و واشنگتن …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بعدازظهر امروز در بحبوحه تنش‌های مسکو و واشنگتن بر سر حمله آمریکا به سوریه وارد مسکو، پایتخت روسیه شد و قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت وگو کند.

 بر پایه بیانیه وزارت خارجه روسیه، در جریان ملاقات وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، مسائل مهم در زمینه امنیت بین المللی که پیش روی جامعه جهانی قرار داشته و نیازمند تشریک مساعی هر دو کشور برای حل و فصل آنهاست، بررسی خواهد شد.
 
در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «در میان این مسائل، مبارزه با تروریسم و در وهله نخست مبارزه با داعش و دیگر گروههای تروریستی که بخشی از خاک سوریه را به اشغال خود درآورده اند، همچنین حل و فصل مناقشات نظامی در سوریه، عراق، افغانستان و دیگر کشورها، مناقشه فلسطین ـ اسرائیل و وضعیت بی ثبات در شبه جزیره کره مورد تبادل نظر طرفین قرار می گیرد. ضمن اینکه بحران اوکراین و ضرورت تحقق توافقنامه مینسک برای حل و فصل مناقشه در شرق این کشور نیز مورد توجه طرفین خواهد بود.»
 
با این حال، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت پیش از سفر حساس خود به روسیه به این کشور هشدار داد که میان آمریکا یا سوریه، ایران و نیروهای حزب‌الله یکی را انتخاب کند.
 
وزیر خارجه آمریکا درباره نظر گروه ۷ درباره سوریه گفت: «برای همه ما روشن است که دوران حکمرانی خانواده اسد در حال پایان است».
 
تیلرسون ادامه داد: «ما می‌خواهیم رنج مردم سوریه پایان یابد. روسیه می‌تواند بخشی از این آینده باشد و در آن نقشی مهم ایفا و یا اینکه ائتلاف و اتحادش با این گروه (اسد، ایران و حزب‌الله) را حفظ کند. البته از نظر ما، حفظ این اتحاد و ائتلاف در مدت طولانی‌تر، به نفع روسیه نیست».
 
در همین زمینه، روزنامه دیلی تلگراف نوشته است: «غرب بازگشت روسیه به گروه هفت در ازای خودداری مسکو از حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه را بررسی می کند».
 
این نشریه ادعا می‌کند که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دیدار از روسیه قصد دارد چنین اولتیماتومی را به روسیه بدهد.
 
این روزنامه سپس نوشت که بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس قصد دارد از وزیران کشورهای جی ۷ تشدید تحریمات ضد روسی را بطلبد.
 
با این حال، ایگور کوالیوف، معاون رئیس دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی آموزشگاه عالی اقتصاد مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ابراز عقیده کرد، در اوضاع و احوال کنونی موضوع بازگشت روسیه به جی ۷ حتی مطرح نخواهد شد. وی چنین گفت: «این مسأله نه در لوکا بلکه در سیسیل مطرح می‌شد که قرار است در آنجا دیدار نوبتی سران برگزار شود. به نظرم دیدار کنونی در شهر آرام استان توسکانا، هدفش هماهنگ کردن مواضع در مورد دستور روز مبرم بین‌المللی است — از مبارزه با تروریسم بین‌المللی گرفته تا برنامه هسته ای کره شمالی در شرایط مناسبات وخیم شده بین‌المللی. تصادفی نیست که تیلرسون پس از ایتالیا بلافاصله راهی مسکو می شود. این کار با هماهنگ سازی مواضع در خصوص مسائل حاد بین‌المللی هماهنگ است، ولی آن‌ها که به تشدید تحریم روسیه فرا می‌خوانند، بعید است بگویند که شما در شرایط معین به جی ۷ بازخواهید گشت. بعید است که چنین چیزی رخ دهد. حوادث و موقعیت جاری کنونی نشان می‌دهد که در آینده نزدیک نباید منتطر وقوع این حادثه بود».
 
حال باید منتظر ماند و دید که روس ها پیشنهاد بازگشت به جی ۷ را در قبال قطع حمایت از بشار اسد و ایران خواهند پذیرفت؟ این پرسشی است که مسکو با اقدامات و سیاست های خود در قابل بحران سوریه به زودی بدان پاسخ خواهد داد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آزمونی دیگر در روابط تهران و مسکو با پیشنهاد جدید وزیر خارجه آمریکا به روس ها

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات