واشنگتن‌پست: آمریکا میدان را در افغانستان برای افزایش قدرت ایران و روسیه خالی گذاشت

واشنگتن‌پست: آمریکا میدان را در افغانستان برای افزایش قدرت ایران و روسیه خالی گذاشت
بازدید 131 زمان 2017/04/13 کد خبر 5889

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: ایران و روسیه به یک چالش جدی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: ایران و روسیه به یک چالش جدی برای قدرت نفوذ آمریکا در افغانستان تبدیل شده‌اند. تعدادی از مقامات آمریکایی و افغان این مطلب را تایید کرده و معتقدند نامشخص بودن آینده سیاسی واشنگتن در افغانستان و یا چگونگی توسعه روابط با طالبان موجب شده است آمریکایی‌ها نقش کمرنگ‌تری در مقایسه با ایران و روسیه در افغانستان ایفا کنند.

واشنگتن‌پست در ادامه این گزارش با بیان اینکه تنش میان آمریکا، ایران و روسیه بر سر جنگ داخلی روسیه تشدید شده و مقامات افغان نگران هستند این موضوع بخت افغانستان را برای رسیدن به صلح داخلی تحت‌الشعاع قرار دهد، مدعی شد در سال‌های متمادی ایران و روسیه همواره آمریکا را برای خروج از افغانستان تحت فشار قرار می‌دادند و اکنون با توجه به قدرت گرفتن مجدد طالبان در جبهه‌های زمینی و فقدان سیاست روشنی از سوی کاخ سفید درقبال افغانستان، ایران و روسیه حمایت‌های خود را از گروه‌های شورشی در این کشور تقویت کرده‌اند.

روسیه روز جمعه میزبان نشستی در سطح بالای دیپلماتیک درباره افغانستان بود که نمایندگانی از ایران، پاکستان و چین نیز در آن حضور داشتند. اما در این نشست از هیچ مقام آمریکایی برای حضور دعوت به عمل نیامده بود.

واشنگتن‌پست مدعی شد: روسیه در ماه‌های اخیر مذاکراتی را با سرکردگان طالبان انجام داده و در حال اعتبار بخشیدن به این گروه شورشی است. این موضوع به شدت آمریکا را عصبانی می‌کند و ژنرال “جان نیکلسون”، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، معتقد است چنین اقداماتی از جانب مسکو موجب تضعیف و نادیده گرفتن نقش آمریکا و ناتو در این کشور خواهد شد.

آمریکا ۸ هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی در افغانستان مستقر کرده است که بیشتر آنها تحت ماموریت ناتو در این کشور حضور دارند. این ماموریت بخشی از عملیات مبارزه با تروریسم با هدف نابودی القاعده و گروه تروریستی داعش است.

ژنرال نیکلسون مدعی شد ایران و روسیه در تلاش هستند با شورشیان طالبان ارتباط برقرار کرده و از آنها حمایت کنند و این درحالیست که روسیه در مقایسه با سال‌های گذشته “مدعی‌تر” شده است.

این فرمانده آمریکایی در اظهاراتی ادعا کرد: ما می‌دانیم مذاکراتی میان آنها وجود دارد. ما می‌دانیم ارتباطی میان ایران، روسیه و طالبان وجود دارد. ایران که دارای خط مرزی طولانی با افغانستان است، بطور مستقیم از طالبان در قسمت‌های غربی این کشور حمایت می‌کند. 

واشنگتن پست در ادامه نوشت: با این حال، کارشناسان غربی معتقدند نه ایران به عنوان کشوری شیعه تمایل به حمایت از طالبان دارد و نه روسیه نیازی به متحد شدن با این گروه کوچک مسلح خواهد داشت. اما این کارشناسان پررنگ‌شدن نقش ایران و روسیه را در افغانستان تکذیب نمی‌کنند. آنها معتقدند هر دو کشور ایران و روسیه فقط برای بیرون راندن آمریکا از افغانستان، حضور خود را در این کشور تقویت کرده‌اند. تهران و مسکو مایل به استقرار نظامیان آمریکایی در همسایگی خود نیستند. روسیه هنوز هم افغانستان را پایگاه خود برای سلطه بر آسیای مرکزی می‌داند. ایران نیز باتوجه به درگیری‌های موجود در عراق و سوریه، ترجیح می‌دهد افغانستان از نیروهای خارجی خالی شود.

در پایان گزارش واشنگتن پست آمده است: با آغاز ریاست جمهوری “دونالد ترامپ” و باوجود آنکه وی دشمنی عمیقی با ایران دارد؛ هیچ اشاره‌ای به سیاست آتی آمریکا در افغانستان نکرده و در یک مورد غافلگیرکننده دستور حملات موشکی به پایگاهی نظامی در سوریه را صادر کرد. به نظر می‌رسد دولت ترامپ افغانستان را در اولویت سیاسی این کشور قرار نداده و دست‌کم در میان مدت آن را به فراموشی سپرده‌ است. در این دوران، شرایط برای تقویت نفوذ ایران و روسیه در افغانستان کاملا مهیا خواهد شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه واشنگتن‌پست: آمریکا میدان را در افغانستان برای افزایش قدرت ایران و روسیه خالی گذاشت

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات