رويترز: آمريکا از مبادلات مالي بانک‌هاي جهان جاسوسي کرده است

رويترز: آمريکا از مبادلات مالي بانک‌هاي جهان جاسوسي کرده است
بازدید 567 زمان 2017/04/15 کد خبر 5937

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «شين شوک»، کارشناس مسائل امنيت سايبري که به بانک‌ها براي تحقيق درباره رخنه …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «شين شوک»، کارشناس مسائل امنيت سايبري که به بانک‌ها براي تحقيق درباره رخنه به سامانه‌هاي سوئيفت‌شان مشاوره مي‌دهد به خبرگزاري رويترز گفت که اسناد منتشر شده حاوي کدهاي کامپيوتري است که مجرم سايبري مي‌توانند از آنها براي نفوذ به سرورهاي سوئيفت و نظارت بر فعاليت‌هاي پيام‌رساني بانک‌ها استفاده کنند.

«سوئيفت» (انجمن جهاني ارتباطات راه دور ميان بانکي) شبکه‌اي است که گفته مي‌شود موسسات مالي از طريق آن مي توانند اطلاعات مربوط به مبادلات مالي را به شکلي ايمن، استاندارد و قابل اعتماد، ارسال و دريافت کنند.

اسناد مربوط به جاسوسي از اين شبکه را گروهي به نام « Shadow Brokers» منتشر کرده است. روي برخي از اين اسناد، مهر «آژانس امنيت ملي آمريکا» ديده مي‌شود، اما خبرگزاري رويترز مي‌گويد مستقلاً قادر به تأييد صحت آنها نيست.

محققان مي‌گويند در ميان اسناد جديداً منتشر شده، همچنين نام شمار زيادي از برنامه‌هايي ديده مي‌شوند که از آنها براي حمله به نسخه‌هاي مختلف سيستم عامل ويندوز استفاده مي‌شوند. 

مايکروسافت در بيانيه‌اي به رويترز گفت که هيچ کدام از ارکان دولت آمريکا به اين شرکت هشدار نداده‌اند که چنين اسنادي وجود دارند و يا به سرقت رفته‌اند.

اين شرکت گفت: «غير از خبرنگارها، هيچ فرد يا سازماني با ما درباره مطالب منتشر شده توسط Shadow Brokers تماسي نگرفته است.»

عدم هشدار آژانس امنيت ملي آمريکا از آن جهت حائز اهميت است که اين سازمان ظاهراً از چندين ماه قبل درباره نفوذ گروه هکري Shadow Brokers مطلع بوده است. روال کاخ سفيد معمولاً اينطور است که درباره نفوذهاي خطرناک به شرکت‌ها هشدار ارسال مي‌کند.

«شوک» مي‌گويد مجرمان هکري مي‌توانند به تقليد از اختلاس ۸۱ ميليون دلاري سال گذشته از بانک مرکزي بنگلادش، از اطلاعات جديداً منتشر شده براي هک بانک‌ها و سرقت پول استفاده کنند.

وي گفت: «انتشار اين امکانات مي‌تواند باعث وقوع تخلفاتي مانند آن چيزي شود که ما در مورد بانک بنگلادش شاهد آن بوديم.»

سال گذشته گزارش شده بود هکرها با نفوذ به سيستم رايانه بانک مرکزي بنگلادش، و ازطريق شبکه سوئيفت فرمان انتقال ۹۵۱ ميليون دلار را که در حساب‌هايي در شعبات «فدرال رزرو» بانک نيويورک در فيليپين و سريلانکا نگهداري مي‌شد، صادر کردند. 

راه اين انتقال مالي عمدتا مسدود شد ولي در چهار نوبت معامله مبالغي حدود ۸۱ ميليون دلار سرقت شد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه رويترز: آمريکا از مبادلات مالي بانک‌هاي جهان جاسوسي کرده است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات