هیات نظارت بر برجام تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا را بررسی کند

هیات نظارت بر برجام تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا را بررسی کند
بازدید 133 زمان 2017/04/15 کد خبر 5950

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مرتضی صفاری نطنزی، در واکنش به تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مرتضی صفاری نطنزی، در واکنش به تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورمان به بهانه های حقوق بشری اظهار داشت: انتظار می رفت که بعد از امضای برجام این کشورها به تعهدات شان پایبند باشند چرا که بدعهدی آمریکایی ها مورد انتظار بود اما تمدید تحریم ها توسط اروپایی ها جای سوال دارد و باید برخورد شود.

وی افزود: نفس تحریم به هر بهانه ای باشد با روح برجام مغایرت دارد و باید این مساله در گفتگوهای دو و چندجانبه با اروپایی ها دنبال شود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک بام و دو هوا قابل قبول نیست؛ نمی شود که این آقایان بیایند و بروند و دنبال مبادلات اقتصادی باشند و از طرفی تحریم ها را تمدید کنند.

صفاری نطنزی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا بعد از برجام همه تحریم های هسته ای را لغو کرده اما عکس‌العمل دوباره آنها برای ما عجیب است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بند دوم فرمان مشروط رهبر انقلاب برای اجرای برجام، آیا تحریم های جدید اروپا و آمریکا نقض برجام محسوب می شود یا خیر، اظهار داشت: این مساله باید به صورت حقوقی و جدی بررسی شده و اتخاذ تصمیم شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این موضوع باید در هیات نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و اگر نقض برجام تشخیص داده شود، باید از طریق ساز و کار پیش بینی شده در برجام یعنی کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ بررسی شود.

صفاری در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون مشترک تنها به توصیه های کلی بسنده خواهد کرد یا در صورت نقض برجام برای احقاق حقوق ایران اقدامی می کند، تصریح کرد: به هر حال این ساز و کاری است که پیش بینی شده و باید استفاده کنیم و البته محکم بایستیم.

وی با بیان اینکه حتما باید طلبکارانه عکس العمل نشان دهیم، تاکید کرد: این مساله پذیرفتنی نیست؛ چرا که روح برجام با این اقدامات مغایرت دارد و خود اروپایی ها نیز تا پیش از این در رابطه با اقدامات آمریکایی ها در کنار ما بودند. نباید اجازه دهیم با این اقدامات فضای مطلوب بین المللی را برای ما تخریب کنند، چرا که برخی از این اقدامات تبعات منطقه ای دارد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دیپلماسی ما باید در حال حاضر حتما فعال تر شود و در قالب برجام با اتحادیه اروپا ارتباطات نزدیک تری برقرار شود.

ایالات متحده آمریکا دو روز پیش یک سازمان و یک مقام قضایی کشورمان را به بهانه های واهی حقوق بشری به فهرست تحریم های ضدایرانی افزود؛ شورای اتحادیه اروپا هم تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را به بهانه‌های ادعایی حقوق بشر به مدت یکسال دیگر تمدید کرد؛ این تحریم ها منع سفر و مسدود شدن دارایی‌های ۸۲ فرد و یک موسسه را شامل می‌شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه هیات نظارت بر برجام تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا را بررسی کند

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات