اردیبهشت‌ماه؛ ارسال گزارش آسیب‌های اجتماعی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقام معظم رهبری

اردیبهشت‌ماه؛ ارسال گزارش آسیب‌های اجتماعی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقام معظم رهبری
بازدید 137 زمان 2017/04/16 کد خبر 5986

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی به‌نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار با جمعی از اعضای …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی به‌نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار با جمعی از اعضای شورای شهر قم که در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: بنده به‌عنوان یک شهروند و طلبه از خدماتی که شورای شهر قم در قانون‌گذاری، توجهات، برنامه‌ریزی‌ها و انتخاب درست شهردار داشته، تشکر می‌کنم. شاید بتوان گفت برای نخستین باری است که کل شهر حس می‌کند، تحولاتی در مقوله‌های شهرسازی با نگاه خوب و جامع در حال رخ دادن است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه نگاه و رویکرد ریشه‌دار در سنت تاریخی حوزه باید احیاء شود، ابراز داشت: حوزه باید همراه، همگام و همدل جامعه باشد و حوزه‌ای که در فضای انتزاعی و دور از واقعیت‌های زندگی مردم باشد، حوزه مطلوبی نیست.

وی تصریح کرد: حوزه در تراز اسلام و انقلاب اسلامی با توده مردم و بدنه جامعه در تعامل است و با مسئولان احساس همراهی و مسائل اجتماعی را درک می‌کند و نسبت به آن احساس تعهد و ایفای نقش می‌کند. ما در این دوره، رویکرد اجتماعی و تعاملی را در تمام حوزه‌های داخل و خارج کشور دنبال می‌کنیم و در قم، این مقوله بیش از گذشته دنبال خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه نباید از بدنه جامعه، دردها، مشکلات و مسائل اجتماعی فاصله بگیرد، گفت: روزی که حوزه از واقعیت‌های جامعه فاصله بگیرد، روز سقوط است؛ اجتماعی بودن و نقش‌آفرینی مثبت اجتماعی در ذات حوزه نهفته است.

آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه اگر حوزه از واقعیت‌های جامعه فاصله بگیرد، به حوزه سکولار تبدیل می‌شود، گفت: اجتماعیات دین ما در دل عبادات گنجانده‌شده است و جمعه، جماعت، حج، خمس و زکات مصادیقی از عبادات اجتماعی هستند.

وی در ادامه بابیان اینکه امروز قم مهم‌ترین قطب “تولید فکر و اندیشه اسلامی” و “معارف الهی و اهل‌بیت(ع)” است، افزود: ما باید الگوی تعامل را نشان دهیم و هرچه تولید می‌کنیم و حرف می‌زنیم باید نشان دهیم که در قم اجرایی می‌شود. این ظرفیت علمی و قطب فکری و معرفتی که در قم شکل‌گرفته، هم در تاریخ حوزه‌ها بی‌سابقه است و هم در مقایسه با رقبای ما، جایگاه بسیار رفیعی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: قریب به صد هزار نفر از همه روستا و شهرهای ایران در قم هستند و از ۱۳۰ کشور دنیا، طلبه در این شهر حضور دارد و همه هم جنبه علمی دارد. حدود ده هزار استاد، بیش از هفت هزار محقق و نویسنده و ۴۰۰ موسسه، مدرسه و نهاد کوچک و بزرگ در قم فعالیت دارند و سالانه حجم وسیعی از مقالات، نشریات و کتب دینی به زبان‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح توسعه برنامه دوم جامعه المصطفی این است که از همه کشورها در این نهاد علمی طلبه داشته باشیم. جامعه المصطفی ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل از ۱۳۰ کشور دارد که در قم پرورش یافتند و ۳۰ هزار نفر نیز در حال تحصیل در قم هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه مسئولان کشوری باید نگاه کاملاً ویژه‌ای برای قم باز کنند درحالی‌که ما هنوز به حدنصاب آن‌هم نرسیده‌ایم، افزود: این مسئله ویژه خواری نیست زیرا قم به همه کشور و غیر کشور در جهت منافع ملی، گسترش ارزش‌های دینی و اخلاقی و انقلابی خدمات می‌دهد.

وی در ادامه بابیان اینکه در بحث بدهی حوزه حرف‌وحدیث‌های فراوانی بود، گفت: ما حوزه هستیم و باید جلوی مردم قم سربلند باشیم، البته نهادهای حوزوی سالانه چندصدمیلیارد بودجه به شهر می‌آورند، اما معقول نیست، بدهکار مردم باشیم و در فرآیند این موضوع، خداوند لطف نمود، اقدامات ما به سمت جواب دادن حرکت کرد؛ نگاه ما تعاملی است و کار را برای همه مردم قم می‌دانیم که عزیز هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اعتبار شورا به نوع عملکرد خودش است، گفت: عملکرد درست و خوب شورا، جایگاه این نهاد را ارتقاء می‌دهد و در این دوره خوب بود و ما هم تشکر می‌کنیم.

وی بابیان اینکه شورا دو نوع مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارد، گفت: مسئولیت مستقیم شورا بر اساس قوانین مدون شده است؛ اما بخش‌های زیادی وجود دارد که شورا می‌تواند با استفاده از جایگاه خود تأثیرگذار باشد، بسیاری از بحث‌های اجتماعی و فرهنگی ممکن است در مواد قانون شوراها نباشد، اما شورای متعهد و مسئول می‌تواند با دیگران‌ همراهی کند؛ نگاه سنجیده فراتر از مسئولیت‌های عادی و متعارف باید تقویت شود.

امام‌جمعه قم در ادامه بر لزوم توجه به معماری شهری تأکید کرد و گفت: بنده در جلسه با مهندسان ساختمان حوزه اشاره کردم که معماری ساختمان حوزه باید نشانه‌های ایرانی اسلامی داشته باشد و تفکر حوزه را به‌طور خاص نمایش دهد و در عین زیبایی از تجمل به دور باشد.

آیت‌الله اعرافی افزود: آقای شهردار به این نکات توجه دارد و از سویی هم نمی‌شود به مردم فشار آورد، اما معماری قم باید مقاوم و الگو در ابعاد محتوایی، معنوی و نرم‌افزاری باشد، مردم ما به این نکات توجه کنند و مجموعه شورا و شهرداری هم نظارت و اشراف داشته باشند.

وی به‌ضرورت توجه به ابعاد بین‌المللی قم اشاره کرد و گفت: قم هنوز هم نسبت به ترازی که در زیرساخت‌های بین‌المللی مطرح است، فاصله بسیاری دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، تدوین سند چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ را اقدامی بسیار خوب و شایسته عنوان کرد و گفت: حوزه علمیه نیز نظراتی از منظر دینی و بین‌الملل ارائه داد و این نگاه بلندمدت، آینده دار و پژوهشی باید تداوم داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی به بحث درآمدزایی و منابع پایدار شهرداری اشاره کرد و گفت: در بحث درآمدها باید به عدالت توجه و به قشر مردم و مستضعف نگاه کرد؛ هنوز هم بسیاری از زمینه‌ها را می‌توان یافت که شهر از درآمد خوبی برخوردار باشد بدون اینکه به مردم فشار بیاید.

وی در ادامه بابیان اینکه گزارش دیگری از شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع آسیب‌های اجتماعی خدمت مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه ارائه می‌شود، گفت: احتمالاً حوزه هم یک گزارشی از این موضوع ارائه کند، یازده آسیب اجتماعی هدف‌گیری شده و ۵ مورد اولویت نخست قرار گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: همه ما وظیفه‌داریم که نسبت به آسیب‌های اجتماعی دغدغه داشته باشیم و آسیب‌هایی نظیر اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی را به سمت وضع بهتر هدایت کنیم، قم باید در پاک بودن از آسیب‌های اجتماعی الگو باشد و همه ما نسبت به این مسائل، مسئول هستیم.

وی در ادامه، نشاط اجتماعی و توجه به جوانان و نیازهای سرزندگی آنان را در یک شهر لازم دانست و گفت: این موضوع گاهی دچار بحث‌های سیاسی و انحرافی می‌شود و بعضاً هم افرادی می‌خواهند این مسائل را ابزاری قرار دهند تا خط قرمزهای شرعی زیر پای گذاشته شود، ما بدون اینکه هیچ خط قرمز شرعی را زیر پای بگذاریم، می‌توانیم در بحث‌های ورزش، سلامت، نشاط اجتماعی و هنر کار کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: تمام نشاط اجتماعی را نباید به‌سوی موضوعی سوق داد که شبهه و مشکل دارد، طرح‌های متعددی در زمینه‌های هنری سالم و با نگاه اسلام وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری شود، جامعه سرزنده می‌شود بدون اینکه جامعه به سمت خلاف حرکت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه باید الگوی نشاط صحیح، سالم و دینی از قم ارائه شود، تصریح کرد: توجه شهرداری و شورای شهر به نشاط اجتماعی سالم می‌تواند جلوی برخی از رخنه‌ها، اختلافات و اشکالات را هم بگیرد.

آیت‌الله اعرافی به بحث محیط‌زیست و فضای سبز اشاره کرد و گفت: بنده شنیدم که غالب ریزگردهای قم منشأ محلی دارد و این مسئله موضوع مهمی است که همه مردم و مسئولان باید برای مقابله با آن بسیج شوند، باید برای توسعه فضای سبز و درختکاری و معالجه موضوع ریزگردهای محلی فرهنگ‌سازی کنیم، حفظ و گسترش محیط‌زیست وظیفه شرعی و قطعی جامعه است و همه وظیفه‌دارند نسبت به مسائل آلاینده نیز توجه داشته باشند.

وی افزود: ان شاء الله در دوره جدید شورای شهر، کارگروه مشترک حوزه و مجموعه مدیریت شهری شکل بگیرد که علاوه بر ارائه ایده‌های گوناگون، زمینه‌ساز تقویت تعامل و همکاری در عرصه‌های مختلف آموزشی، تبلیغی فرهنگی و اجتماعی باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: امیدواریم در انتخابات آینده، مردم قم حضور و مشارکت حداکثری داشته باشند و انسان‌های متعهد و پایبند به ارزش‌های اسلام و انقلاب را مطابق با رهنمودهای رهبری و مراجع تقلید انتخاب کنند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه اردیبهشت‌ماه؛ ارسال گزارش آسیب‌های اجتماعی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقام معظم رهبری

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات