۶ تهدید زیستی کشور/ آسیب پذیری از آب تا دارو و غذا

۶ تهدید زیستی کشور/ آسیب پذیری از آب تا دارو و غذا
بازدید 137 زمان 2017/04/16 کد خبر 5992

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دکتر محمد کریمی نیا روز یکشنبه در نخستین سمپوزیوم پدافند غیرعامل در نظام …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، دکتر محمد کریمی نیا روز یکشنبه در نخستین سمپوزیوم پدافند غیرعامل در نظام سلامت در سالن همایش های رازی افزود: البته اقدامات خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و بطورمثال آزمایشگاه سطح سه در انستیتو پاستور آغاز بکار کرده است.

وی با اشاره به آغاز به کار پدافند غیرعامل در ایران با ابلاغ رهبر معظم انقلاب از سال ۸۲، گفت: پدافند غیرعامل ، ارزان ترین، پایدارترین و صلح آمیزترین روش دفاعی در دنیا است و هر چه بیشتر روی آن سرمایه گذاری شود کمتر در معرض تهدید و تحریم قرار می گیریم.

وی تصریح کرد: آمایش سرزمین در پدافند غیرعامل خیلی مهم است اما در ایران، آمایش سرزمین متناسب با آسیب پذیری کشور نیست.

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر به درستی آمایش سرزمین صورت گیرد در حفظ امنیت موفق خواهیم بود بطورمثال منطقه عسلویه باید دارای سه پیوست زیست محیطی ، فرهنگی اجتماعی و سلامت باشد اما به دلایلی پیوست سلامت آن آماده نشده و اگر به دلیل آسیب پذیری و تهدیدات حادثه ای اتفاق بیفتد، شروع جدی مشکلات نظام سلامت کشور خواهد بود.
کریمی افزود: در آیات و روایات ، مباحث مختلفی در زمینه پدافند غیرعامل آمده است.
وی با اشاره به جنگ در اغلب کشورهای خاورمیانه، گفت: اگر در حوزه های پدافند غیرعامل غفلت شود ، خسارات زیادی به بار می آورد؛ امروز حتی کشورهای اسکاندیناوی به خاطر تروریست ها ناامن شده اند.

وی با تشریح نسل های مختلف جنگ ، افزود: مشخصه بارز جنگ های نسل چهارم این است که پایه آنها ، دانش بوده و جنگ های سایبری ، بیوسایبر و ژنتیکی هستند.

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اینگونه جنگ ها معمولا کشورها را مورد آسیب قرار می دهند اما کشور شروع کننده جنگ به راحتی قابل شناسایی نیست و دوره زمانی آن بسیار کوتاه مدت است.

کریمی افزود: اخیرا نظام سلامت انگلیس نیز مورد حمله این نوع از جنگ ها قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: نخستین تحریم رئیس جمهور جدید آمریکا علیه ایران ، تحریم تجهیزات پزشکی بوده البته نه تجهیزاتی مانند تجهیزات تصویربرداری ام . ار. آی بلکه بیشتر ابزارهای تشخیصی ، رصد و پایش تحریم شده بنابراین باید به شرکت های دانش بنیان توجه داشت.

به گفته وی، در چند زلزله ، نخستین مراکزی که در کشور آسیب دیدند متاسفانه بیمارستان ها و مراکز درمانی بودند .

کریمی با تقسیم بندی تهدیدات زیستی به ۶ حوزه تهدیدات آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست گفت: متاسفانه کشور در هر ۶ حوزه ، آسیب پذیری زیادی دارد.

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بطورمثال در سال های گذشته دارو تحریم نبود اما در عمل تامین دارو ، معضل بزرگی برای کشور به شمار می رفت.

کریمی افزود: در اسفندماه سال ۹۴، رزمایشی با موضوع سی. اچ. اف (C. C. H. F) -تب کریمه کنگو- در استان هایی مانند خراسان جنوبی و هرمزگان برگزار شد ؛ منطقه سیستان و بلوچستان مناسب رشد کنه ناقل بیماری نیست اما این منطقه جزو آلوده ترین مناطق این بیماری است و در رزمایش برحسب اتفاق از دام ، کنه حامل بیماری شناسایی شد.

**تهدیدات جغرافیایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور، این سئوال را مطرح کرد که آیا دانشگاه علوم پزشکی ایران تهدیدات و فرصت های جغرافیایی مناطق تحت پوشش خود را شناسایی کرده است
کریمی افزود: راکتور اتمی تهران ، بخش زیادی از صنایع و بیشترین راه های مواصلاتی گذر حمل و نقل مواد پرخطر و تعدادی مراکز تجاری در مناطق تحت پوشش دانشگاه واقع شده اند.

**سهم ایران در آمادگی پدافند غیرعامل

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ – که به داووس امنیتی دنیا مشهور است- بیل گیتس مدیرعامل شرکت ماکروسافت و نخستین ثروتمند دنیا در این کنفرانس -۱۸ فوریه ۲۰۱۷- هشدار داده است طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بیماری کشنده ای از طریق هوا انتشار می یابد که بیش از ۳۰ میلیون نفر را می کشد یا اینکه در آینده نزدیک ویروس آبله از صفحه کامپیوتر نیز منتقل می شود و سه ابزار واکسن، فنون تشخیصی و دارو برای مقابله با این تهدیدات به شمار می روند.

کریمی افزود: حال صرفنظر از جنبه های تجاری یا تجربی این تهدید ، از این ۳۰ میلیون نفر چند نفر سهم ایران است و آیا امکانات مقابله با آن را داریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آمریکا در افغانستان با موسسات خیریه در کنترل فلج اطفال همکاری دارد ؛ آیا می توان پذیرفت کشوری که عامل کشتارها است در حوزه سلامت همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: در بروز آنفلوانزا در سال ۹۴ در کشور ، نیروهای بهداشتی و درمانی خطاهای مختلفی مرتکب شدند که اهمیت آموزش آنها را روشن می کند.
وی اضافه کرد: آمریکا ، استراتژی انهدام مراکز ثقل را در خاورمیانه طراحی کرده که در حال اجرای آنها است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ۶ تهدید زیستی کشور/ آسیب پذیری از آب تا دارو و غذا

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات