دریاچه نمک قم یکی از بحرانی ترین حوزه های آبخیز کشور است

دریاچه نمک قم یکی از بحرانی ترین حوزه های آبخیز کشور است
بازدید 133 زمان 2017/04/22 کد خبر 6173

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محسن اوروجی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محسن اوروجی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری همایش ملی بحران دریاچه نمک در ۶ و ۷ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه قم عنوان کرد: در بین ۳۰ حوزه آبخیز دریاچه نمک یکی از بحرانی ترین حوزه های آبخیز کشور می باشد و در بین ۳۱ استان دریاچه نمک رتبه دوم دشت های ممنوعه کشور را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود:طبق مطالعات زمین شناسی استان قم در سال ۹۵ را در تولید ریزگرد مستعد ترین استان در تولید ریزگرد ها می باشد.

وی تصریح کرد:در واقع دریاچه نمک یکی از تهدیدات و بحران های استان قم است در عین حال می تواند یک فرصت مهم در جهت سرمایه گذاری نیز باشد.

اوروجی اظهار در مورد اهمیت برگزاری این همایش بیان کرد:مساحت حوزه آریز دریاچه نمک در حدود ۹ میلیون هکتار است در این میان ۲۶ درصد از جمعیت کشور در این حوزه زندگی می کنند که شامل استان های قم، تهران، اصفهان، سمنان و در مراکز دورتر استان مرکزی، قزوین و البرز قرار دارد.

وی ادامه داد:اگر این گرد و غبارها در حواشی دریاچه نمک و حوض سلطان تبدیل به غبارهای نمکی شود استان های دورتر از حوزه مرکزی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد از این رو نگرش علمی به این بحران حائز اهمیت زیادی است.

دبیر اجرایی اولین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده ریزگرد و غبار در حوزه مرکزی بیان کرد:در حدود ۸۲۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این حوزه قرار دارد که اهمیت منطقه را نشان می دهد طبق مطالعات نیز ۱۰۵ هزار هکتار اراضی در قم به عنوان منشاء ریزگرد در قم شناسایی شده است.

وی گفت: فعالیت هایی در جهت مقابله با ریزگردها در قم انجام شده که لازم است به صورت علمی و پژوهشی صورت بگیرد که امید است بعد از برگزاری همایش دستاوردهای علمی آن بتواند راهکارهای خوبی را ارائه نماید.

اوروجی عنوان کرد:در حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب های فراشور داریم که سالانه از دریاچه نمک به دشت قم وارد می شود که در اثر قطع حق آبه های زیست محیطی و قطع رودخانه ها در بالای دست این حوزه می باشد.

وی خاطرنشان کرد:از این رو بر آن شدیم تا با دستور استاندار و همراهی مراکز علمی هم اندیشی برگزار کرده و با تلفبق علم و عمل در جهت پیشگیری از بحران و فاجعه که محیط زیست قم و مرکز ایران را تهدید می کند گام برداریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم یادآور شد:۶۰۹ مورد آبخوان در کشور داریم که دست مسیله رتبه اول شوری را دارد که در بین ۶ آب خوان استان بحرانی ترین ها می باشد.

وی گفت: از سال ۴۵ برداشت از دریاچه نمک قم ممنوعه بوده است که نشان می دهد دریاچه نمک از قدیمی ترین مناطق بحرانی بوده است.

اوروجی تصریح کرد:این دریاچه در بخش های زیست بومی موجب نابودی شده و تالاب های غنی منطقه را تبدیل به بیابان کرده و منابع طبیعی را نابود کرده است.

وی بیان کرد:از نظر هوا، استان قم ۲ درجه گرم تر شده که موجب خشک سالی و ریزگردها و تغییر الگوی بارش در مرکز کشور بوده است و نابودی ۱۱ روستای مسیله را به دنبال داشته و زمینه ساز مهاجرت عشایر و ساکنین و تبعات حاشیه نشینی بوده است و در حوزه بهداشت بر اثر ریزگردها بروز بیماری ها مشاهده می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود این همایش علمی با همکاری دستگاههای اجرایی از جمله هواشناسی و منابع طبیعی آبخیزداری و محیط زیست و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران سازمان برنامه و بودجه و مرکز بهداشت تمامی ابعاد بحران را ارزیابی می نماید.

وی گفت:این همایش در صدد راهکارهای علمی است بی شک وضعیت دریاچه نمک بدتر از وضعیت دریاچه ارومیه خواهد بود و اگر ریزگردهای خاکی تبدیل به ریزگرد نمکی شود تبعات بیشتری دارد.

اوروجی بیان کرد:کمیته دائمی همایش به منظور جلوگیری از فاجعه دریاچه نمک  در دانشگاه تشکیل خواهد شد به ویژه اینکه از اواخر اردیبهشت تا مهر ماه وزش باد از شرق تا غرب خواهد بود و باید پیشگیری لازم از بروز ریزگردها اتخاذ شود.

وی در مورد فرصت های سرمایه گذاری عنوان کرد:مقالات پیرامون ظرفیت های اقتصادی نیز بررسی می شود در این راستا سازمان صنعت و معدن از کمیته های اجرایی همایش می باشد و یکی از محورهای مهم فرصت هاست.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم اظهار داشت: این همایش می تواند به سرمایه گذاری کمک کند به دنبال راهکارهایی در جهت کاهش ریزگردها و ارتقای سرمایه گذاری زیر نظر محیط زیست باشیم.

وی در پایان اظهار کرد:وزارت نیرو متعهد شد که ۱۵۴ میلیون متر مکعب حقابه به دریاچه نمک اختصاص دهد که در صورت تحقق این وعده می‌توان از پیشروی این بحران جلوگیری کرد . 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه دریاچه نمک قم یکی از بحرانی ترین حوزه های آبخیز کشور است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات