پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد سنجری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حادثه ناشی از کار اتفاق یا پیامد ناگواری بوده که در حین انجام کار و یا به سبب آن رخ داده و منجر به ایجاد صدمه و آسیب برای کارگر، تجهیزات و یا محیط زیست میشود.
وی ادامه داد: حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق افتاده و این در بردارنده تمام اوقاتی بوده که بیمه شده در کارگاه و یا مؤسسات وابسته و ساختمانها و محوطه آن مجموعه مشغول کار بوده و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی بوده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: به طور کلی حفظ و صیانت از نیروی کار، ارتقاء فرهنگ ایمنی و پیشگیری ازحوادث ناشی از کار یکی از اهداف اصلی و استراتژیک وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی استانها است.
سنجری عنوان کرد: در همین راستا قانون کار جمهوری اسلامی به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اشاره داشته و وظایف کارفرمایان، کارگران و اشخاص ثالث را در این زمینه مشخص نموده است.
وی تاکید کرد: مسئولیت کیفری حادثه، حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حوادث ناشی از کار خواهد بود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: چنانچه بر اثر عدم رعایت مقررات از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثهای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی مسئول خواهند بود.
سنجری با اشاره به سه وظیفه کارفرما به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار، گفت: نخست تهیه تجهیزات ایمنی لازم که بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، بایستی کارفرما وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهد .
وی با بیان اینکه وظیفه بعدی کارفرما، آموزش است، ادامه داد: هم آموزش چگونگی کاربرد و استفاده از وسایل و هم آموزشهای ایمنی مورد نیاز جهت انجام کار مطمئن و بدون خطر، نظارت در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی از دیگر وظایف مطرح در قانون کار است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: متاسفانه یکی از مواردی که کارفرمایان خود را از مسئولیت پذیرفتن آن مبری میدانند آموزش و انجام نظارت لازم بوده و غالبا با تهیه و در اختیار قراردادن وسایل و امکانات حفاظت فردی، دیگر کارفرما مسئولیتی در قبال کار کارگر پذیرا نیستند.
سنجری یادآور شد: بیشتر آمار حوادث ناشی از کار از ناکارآمد بودن و غیر موثر بودن بخش آموزش و نظارت در کارگاهها بوده لذا نظارتها از سوی کارفرما بایستی منتج به اجرای صحیح و دقیق قوانین و دستورالعملهای ایمن در محیط کار شود.
وی با بیان اینکه علت اصلی وقوع حوادث ناشی از کار نتیجه وجود شرایط ناایمن و یا اعمال ناایمن است، عنوان کرد: تنها راه پیشگیری از وقوع حوادث، شناسایی خطرات است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه در حال حاضر با تدابیر و برنامههای اتخاذ شده از سوی وزارت، ما به دنبال اجرای برنامهای تحت عنوان مدل خودبازرسی دورن کارگاهی هستیم، گفت: شالوده این مدل استقرار مسئول ایمنی ذیصلاح بوده که وظیفه او شناسایی خطرات، ارزیابی و تجزیه و تحلیل ریسکها در کارگاه و پیشنهاد راهکارهای لازم جهت حذف خطرات است.
سنجری بیان کرد: امیدواریم با استقرار کامل این مدل در تمام کارگاههای پرخطر استان در آینده نزدیک شاهد کاهش چشمگیر حوادث ” هم از حیث شدت و هم از حیث تعداد حوادث” باشیم .
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل بسیار با اهمیت در همین حوزه موضوع ترویج فرهنگ ایمنی است، تاکید کرد: جهت آگاهی کارگران و کارفرمایان و به منظور حذف یا کاهش اعمال ناایمن نیازمند آگاهی و افزایش شناخت آنها در زمینه خطرات هستیم که تحقق این مهم با انجام آموزش محقق خواهد شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه یکی از مسائلی که در طول چند سال اخیر بر روی آن برنامهریزی شده موضوع اجرای آییننامه ایمنی امور پیمانکاری است، خاطر نشان کرد: در این برنامه محوریت اصلی امر آموزش کارگران، کارفرمایان و مسئولین ایمنی کارگاهها بوده که در طول دو سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر ساعت آموزش درخصوص مسائل ایمنی و حفاظت محیط کار برگزار شده است.