مگس زیتون بیش از یک دهه اقتصاد مردم رودبار را هدف قرار داده است

مگس زیتون بیش از یک دهه اقتصاد مردم رودبار را هدف قرار داده است
بازدید 116 زمان 2017/04/24 کد خبر 6255

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  اسماعیل میرغضنفری، فرماندار شهرستان رودبار در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران رودبار که …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  اسماعیل میرغضنفری، فرماندار شهرستان رودبار در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران رودبار که با حضور معاون پدافند غیرعامل وزارت کشور، مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیران کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در سالن شهید سیدیونس حسینی رودباری فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه در رودبار محصولات مختلف کشاورزی تولید می شود اما پایه و اساس اقتصاد و معیشت مردم به زیتون وابسته است. 

وی افزود: علاوه بر هزاران بهره بردار زیتون در شهرستان رودبار، زیتون تولیدی افزون بر ۲۵ استان کشور در بازار ۱۱ کیلومتری رودبار با اشتغال مستقیم حدود ۳ هزار نفر عرضه می شود که صدها میلیارد ریال گردش پولی را موجب می گردد. 

وی با اشاره به آفت مگس میوه زیتون، گفت: این آفت که بلای جان میوه های زیتون شده است برغم تمام تلاش ها و اهتمام مسئولان و کشاورزان بیش از یکدهه است که اقتصاد مردم رودبار را کم و بیش هدف قرار داده است. 

فرماندار رودبار همچنین با بیان اینکه هدفگذاری توسعه ۱۰ هزار هکتاری باغات زیتون را در این شهرستان داریم، تصریح کرد: بدلیل عدم صدور مجوز برداشت آب از سفیدرود تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار محقق شده است که با پیگیری های استاندار گیلان و نماینده رودبار در تلاشیم دست یابی به برنامه توسعه ای باغات زیتون را تسهیل نماییم. 

وی همچنین قابلیت مناسب و برجسته اجرای کشت دوم در زمین های کشاورزی رودبار و ایجاد درآمد که بخشی از دغدغه های معیشتی کشاورزان را تأمین می کند را یادآور شد و گفت: انتظار داریم در زمین های کم بازده بالادست که قابلیت بهره برداری و تولید گیاهان دارویی دارد، برنامه ریزی کشت صورت گیرد. 

فرماندار رودبار همچنین تسریع در روند اجرا و اتمام پروژه ۵ قراء باغات زیتون و کمک به رفع موانع باغات زیتون علی آباد را خواستار شد. 

شعبان نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم در این نشست گفت: از ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ شهرستان رودبار، ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زیتون است که در ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آبیاری تحت فشار انجام شده است. 

وی افزود: در صورت تخصیص آب امسال ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تحت پوشش قرار گرفتن بقیه باغات رودبار اختصاص می یابد. 

مرادی، مدیرعامل پدافند غیرعامل استانداری گیلان هم گفت: بیشترین خسارت مگس زیتون به رودبار مربوط است که قطب تولید زیتون در کشور را دارد. 

عزیزی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان هم اظهار کرد: از سال ۹۰ طرح ملی مبارزه با مگس زیتون تصویب شده است. 

مولوی، جانشین پدافند غیرعامل کشور هم گفت: کشورمان مراکز حیاتی، حساس و مهم، سرمایه های ارزشمند مالی، معنوی و انسانی دارد که به امروز و نسل های آینده مربوط است و تکلیف صیانت و حفاظت از آنها را داریم. 

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان ها همچون نطنز، خرمشهر و کاشان به راحتی در ذهن تصویر سازی می شود، اظهار کرد: رودبار از جمله شهرستان هایی است که می تواند در تراز ملی قرار گیرد و هر هموطن اگر فقط یکبار از رودبار عبور کند و محصولات زیتون را ببیند برای همیشه در ذهنش می ماند. 

وی از آمادگی فعال کردن دستگاه های ملی کشور در خصوص مبارزه با مگس زیتون خبر داد و گفت: دستگاه های متولی استان و شهرستان مسائل و مشکلات حوزه زیتون را با رویکرد مخاطرات و تهدیدات آینده جمع بندی و انعکاس نمایند. 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه مگس زیتون بیش از یک دهه اقتصاد مردم رودبار را هدف قرار داده است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات