کره سایبری، ترسناک تر از کره موشکی

کره سایبری، ترسناک تر از کره موشکی
بازدید 215 زمان 2017/04/26 کد خبر 6307

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، کارشناسان امنیتی، معتقدند که کره شمالی در فضای سایبری، بسیار خطرناک‌تر از کره …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، کارشناسان امنیتی، معتقدند که کره شمالی در فضای سایبری، بسیار خطرناک‌تر از کره موشکی خواهد بود و باید برای آن راهکاری اساسی اندیشید.

 کره سایبری، ترسناک‌تر از کره موشکی

بعد از آنکه کیم جونگ اون، آمریکا و متحدانش را به راه‌اندازی یک رقابت تسلیحاتی تهدید کرد، کارشناسان امنیتی مدعی شدند کره شمالی، گروهی از هکرها را مشغول آموزش راه‌اندازی حمله سایبری به اهدافی در آمریکا و متحدانش کرده است. به اعتقاد کارشناسان امنیتی، این کار کره شمالی، می‌تواند هشداری برای امنیت سایبری جهانی باشد.

جان کارلین (John Carlin)، یکی از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا دراین‌باره معتقد است: «دولت آمریکا اقدامات لازم را برای حفاظت از زیرساخت‌های حساس آمریکا در برابر حملات سایبری کره شمالی انجام نداده است.»

کارلین ادامه داد: «ما همچنان آسیب‌پذیر هستیم. تهدیداتی که در این فضا وجود دارد، بیش‌تر از تجهیزات دفاعی ما است. ما نیاز داریم تا این موضوع را به اولویت مدیریت فعلی کشور تبدیل کنیم.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خودش، به دو حمله سایبری بزرگی اشاره کرد که به‌تازگی، آمریکا را هدف قرار داده و به کره شمالی نسبت داده شد. در سال ۲۰۱۴، شرکت سونی پیکچرز آمریکا هدف حمله گروهی از هکرها قرار گرفت که به ادعای کارشناسان امنیتی، از جانب کره شمالی حمایت می‌شدند. در سال ۲۰۱۶ نیز، گروهی از هکرها، از طریق حمله به یک بانک در نیویورک، توانستند از طریق شبکه مالی سوئیفت، ۸۱ میلیون دلار را که متعلق به یک بانک بنگلادشی بود به سرقت ببرند. گرچه هنوز ارتباط این حمله با هکرهای کره شمالی به اثبات نرسیده است، اما کارشناسان معتقدند این حمله، از جانب هکرهایی صورت پذیرفته است که پیش‌تر؛ شرکت سونی پیکچرز را هدف قرار دادند.

گرچه کره شمالی، تاکنون هرگونه ارتباط با این‌گونه حملات را تکذیب کرده، اما به‌تازگی شرکت روسی کسپرسکی، گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن، گروهی از هکرها با نام لازاروس (Lazarus) که با هر دو حمله سوئیفت و سونی پیکچرز، در ارتباط بودند، از آی‌پی‌هایی استفاده می‌کردند که متعلق به کره شمالی بود.

ژانویه سال جاری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دستوری جدید بعد از قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری، تیمی را مشخص کرد تا در مدت ۹۰ روز، اولین طرح جامع برای مقابله با حملات سایبری را ارائه دهند. کارلین معتقد است که ۹۰ روز موردنظر دونالد ترامپ به پایان رسیده است و هنوز هیچ برنامه‌ای از طرف تیم مذکور برای مقابله با حملات سایبری ارائه نشده است.

برخی مقامات امنیتی آمریکایی معتقدند، حداقل ۲۰۰ سازمان و نهاد دولتی آمریکایی هستند که در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند و نتوانستند خود را برای مقابله با این حملات آماده کنند. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴، توسط شرکت فناوری اچ پی منتشر شد، کره شمالی با وجود ارتباطات ضعیفی که با دنیا دارد و با چالش‌های عظیم اقتصادی و بین‌المللی روبروست، دست از توسعه سایبری بر نداشته و همواره در حال تربیت تیمی از متخصصان برای جنگ‌های سایبری است.
 
همین موضوع سبب شده است تا عده‌ای از کارشناسان، نسبت به این موضوع، هشدار دهند و خواستار یافتن راهکاری برای مقابله با تهدید این کشور شوند. در آن گزارش، کارشناسان مدعی شده بودند که جنگجویان سایبری کره شمالی، تنها جمعیتی از این کشور هستند که به اینترنت دسترسی دارند.

مارتین ویلیام (Martyn Williams)، از کارشناسان امنیت سایبری که شناخت کاملی از تجهیزات و تسلیحات کره شمالی دارد، دراین‌باره مدعی شد: «اگر آن‌ها، فاز تهاجمی پیدا کنند، تنها گروهی از مردم کره خواهند بود که درکی از فضای سایبری دارند. پیونگ‌یانگ، در زمان قدرت‌نمایی و برگزاری رزمایش‌های خود، چهره‌ای وحشت ناک دارد اما آن‌ها نمی‌توانند خود را با قدرت تسلیحاتی آمریکا و کره جنوبی هماهنگ کرده و تطبیق دهند. در فضای سایبری، آن‌ها راحت‌تر می‌توانند به یک قدرت بزرگ تبدیل شوند و در این میدان، می‌توان مدعی بود که آن‌ها حرفی برای گفتن دارند.»

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه کره سایبری، ترسناک تر از کره موشکی

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات