خوزستان بحران خیزترین استان کشور/کلکسیون بحرانها در خوزستان

خوزستان بحران خیزترین استان کشور/کلکسیون بحرانها در خوزستان
بازدید 12973 زمان 2017/05/01 کد خبر 6487

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، کیامرث حاجی زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، کیامرث حاجی زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در بحث بحران یک ساختاری را باید در مرحله اول مهیا می کردیم. امروز خوزستان شاید بحران خیز ترین استان کشور در همه زمینه ها باشد و کلکسیون بحران ها در این استان کامل است.

وی با اعلام این خبر که کمیته آموزش، علمی و فنی را با حضور اساتید فرهیخته در استان تشکیل دادیم، افزود: بیش از یک دهه است که گرد و غبار جز بحران های ممتد استان خوزستان است.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان تصریح کرد: بحران شامل چهار مرحله پیشگیری (بخشی از آن در حوزه پدافند غیرعامل است)، آمادگی، مقابله و بازسازی است؛ گرچه همه معتقد هستیم که پیشگیری بهتر از درمان هست و اگر در این زمینه موفق باشیم در سایر حوزه ها مشکلی نداریم.

حاجی زاده بیان کرد: اولین سمینار بین المللی آموزشی گرد و خاک را ۱۴ اردیبهشت برگزار می کنیم. سفیر مقیم سازمان ملل در ایران،  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه معاونان از جمله مهمانان در این سمینار هستند.

تبدیل سالن های مدیریت بحران به انبار

وی، هدف از برگزاری این سمینار را آسیب شناسی و آموزش تصمیم سازان استان دانست و گفت: حدود ۱۳ سالن چند منظوره مدیریت بحران در شهرستان های مختلف داریم که متأسفانه برخی از آنها تعطیل و گاها تبدیل به انبار شده بودند که با صدور دستورالعمل آنها را به مراکز آموزشی اختصاص خواهیم داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان تصریح کرد: برگزاری سمینار سیل را در شهرستان دزفول یا شوشتر برنامه ریزی کرده ایم. سمینار تنش آبی را نیز باید در شمال شرق خوزستان برگزار کنیم که به اعلام کارشناسان بیشترین تنش آبی را در این قسمت استان که باران های خوبی هم دارند، مشاهده می کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: استان خوزستان از یک تنوع بسیار مختلف اقلیمی برخوردار است که با بسیاری از نقاط کشور و یا حتی منطقه متفاوت است. بنابراین باید برنامه ریزی های لازم را برای پیشگیری و مدیریت بحران داشته باشیم.

حاجی زاده توضیح داد: ایرانی ها کلا مردمی صبور هستند و به ویژه خوزستانی ها که در هشت سال دوران دفاع مقدس به خوبی این صبر و بردباری خود را نشان دادند. همه مکلف هستیم هر آنچه در توان داریم برای خود کار کنیم چون همه سرنشین یک کشتی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: مردم یک سری مسائل را می پذیرند ولی عدم اطلاع رسانی صحیح را نمی پذیرند؛ چنین خلائی را در مدیریت بحران داشتیم که با پیشنهاد به استاندار خوزستان شورای اطلاع رسانی را تشکیل دادیم. به عنوان نمونه شاید برخی شهرستان ها در تصمیم گیری ها درست عمل نکنند و این برخی مواقع به پیش بینی ها از وضعیت هوا برمی گردد که گاها دیر به دست آنها می رسد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین توجه به خوزستان در این دولت بوده است، تصریح کرد: دولت با همه مشکلات از جمله مسائل اقتصادی برای حل مسائل خوزستان پای کار آمده اند. شهامت این است که هر جایی مشکل و ضعف هست به آن اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کنیم. در عین حال نیز باید اطلاع رسانی ها به موقع انجام شود، مثلا تعطیلی مدارس تایم صبح آن هم ساعت ۱۰ باعث می شود تا دانش آموزان در ایام گرد و خاک از مدرسه خود که سرپوشیده هست به فضای بیرون برای بازگشت به خانه منتقل شوند و این خود مشکلاتی را ایجاد می کند.

مدیرکل بحران استان خوزستان در ارتباط با اعتبارات خسارت سیل سال گذشته گفت: اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای سیل سال گذشته در نظر گرفته شده که در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده و در زمینه کشوری نیز پیگیر دریافت و پرداخت آن هستیم.

حاجی زاده بیان داد: ۴۴۷ میلیارد ریال اعتبار در قالب وام های با کارمزد چهار درصد بدون بهره برای اماکن و مسکن روستایی و شهرهای کوچک تصویب شده است.

وی در ارتباط با طرح نهال کاری و بیابان زدایی خوزستان بیان کرد: تمام موانع برای رسیدن به آب در طرح بیابان زدایی و نهال کاری خوزستان برداشته شده و آب اندازی برای کانال های آبیاری را انجام خواهیم داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان خبر داد: رهاسازی آب از سد کوثر نیز با پیگیری های بسیار استاندار انجام شد و نگذاشتیم که کشاورزان هندیجان مثل سال گذشته از نظر کشت آبی و دیم با تنش مواجه شوند.

حاجی زاده در پایان اظهار کرد: ۱۴ کارگروه تخصصی مدیریت بحران داریم که به دلایلی یا تشکیل نمی شدند یا اینکه مصوبات آنها پیگیری نمی شد که در این دو ماهه آنها را به روزرسانی و حتی ۶ کمیته نیز تشکیل جلسه داده اند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه خوزستان بحران خیزترین استان کشور/کلکسیون بحرانها در خوزستان

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات