لاریجانی: برجام کف خواسته ما بود

لاریجانی: برجام کف خواسته ما بود
بازدید 180 زمان 2017/05/08 کد خبر 6677

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(شنبه، ۱۶ اردیبهشت) در مراسم افتتاحیه …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(شنبه، ۱۶ اردیبهشت) در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در سخنانی، گفت : در ایالات‌متحده حرفهایی درباره توافق هسته‌ای مطرح می‌کنند، توافق هسته‌ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد.

وی افزود : در گفت‌وگوهایی هم که درباره برنامه هسته‌ای در کشور می‌شود، می‌بینیم که در این مورد مناقشات زیادی وجود داشته است. در این توافق کف خواسته‌های ایران پذیرفته شده که باید توجه داشته باشند که دستکاری در آن می‌تواند مسئله جدیدی ایجاد کند که باید به آن توجه شود.

لاریجانی گفت: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است و این روش جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه گفت: خوشحالم چنین نمایشگاهی با وسعتی که برای توسعه ایران در آن نهفته است، برگزار شده که از دست اندرکاران آن تقدیر می‌کنم.

وی افزود: بنده از نزدیک کارهای وزارت نفت را در مجلس پیگیری و تأیید می‌کنم که تلاش‌های خوبی در این حوزه انجام شده است و از منابع با وجود همه مشکلاتی که داشتیم به خوبی بهره گرفته شده است.

رئیس مجلس افزود: باید ببینیم که برای توسعه آینده کشور با چه مختصاتی مواجه هستیم. یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد، شرایط منطقه‌ای است که ما در آن حضور داریم.

لاریجانی، منطقه غرب آسیا را از لحاظ منابع نفت و گاز مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: شرایط ما در این حوزه بر روی رفتار کشورهای مختلف نیز تأثیرگذار است، رفتارهای تروریستی در منطقه بسیار داغ و تأثیرگذار است که در دهه اخیر این رفتارها از نظر کمی و کیفی افزایش یافته است؛ البته در سال‌های اخیر شرایط این رفتارها به دلیل اقدامات جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند سرکوب‌هایی علیه تروریست‌ها انجام شده اما از جهاتی به آنها کمک می‌شود که نمی‌توانیم بگوییم اقدامات تروریستی با افت مواجه شده است و کل منطقه همچنان شرایط داغی دارد.

رئیس مجلس با اشاره به برخی مناقشات تروریستی در منطقه گفت: این مناقشات در یمن و بحرین وجود دارد که روی لبه تحمل منطقه حرکت می‌کنند و یک اشتباه کوچک می‌تواند فضا را از نظر امنیتی تغییر دهد.

لاریجانی اظهار داشت: برخی بازیگران منطقه‌ای رفتارشان در منطقه سوءتفاهم هایی ایجاد کرده بنابراین نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که اقدامات جنگ افروزانه در منطقه رو به تنزل است و می‌تواند در شرایط توسعه کشورها تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه امروز شرایط ایران از نظر تسلط امنیتی و دقت نظر در مسائل راهبردی از ویژگی‌های خوبی برخوردار بوده و امنیت خوبی در منطقه دارد، تصریح کرد: با این شرایط می‌توان این حدس را داشت که ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است؛ قطعا تصمیمات استراتژیک در کشور با یک دقت نظر گرفته می‌شود لذا امنیتی که در کشور ایجاد شده یک امر تصادفی نیست و مسیر نسبتا روشنی دارد و ایران امروز از یک امنیت خوب و قابل قبولی برخوردار است.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز قابلیت‌های خوبی در حوزه نفت و گاز در کشور ایجاد شده است و اینکه در وزارت نفت هم می‌خواهند بخش خصوصی را  به شرکت‌های برخوردار خارجی متصل کنند، ارزنده است.

لاریجانی با تأکید براینکه صنعت نفت و گاز یک صنعت مادر در کشور است و هر تحولی در این بخش بر روی سایر بخش‌ها نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: تحول در حوزه صنعت نفت و گاز می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد. سیاست‌های کلی در زمینه انرژی مدون و ابلاغ شده و قابل تغییر نیست. قانون برنامه ششم براساس همین سیاست‌های کلی انرژی تدوین شده و رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران را می‌توان از خلال این اسناد مکشوف کرد و فهمید که به چه عناصری تأکید شده است.

وی شرایط امروز کشور برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز را بسیار جدی ارزیابی کرد و افزود: بنده تأکید می‌کنم که موضوع نفت و گاز جزو صنایع پایدار در کشور است که مورد توجه همه بخش‌های نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و از یک سیاست پایدار برخوردار خواهد بود.

رئیس مجلس ادامه داد: در حوزه نفت و گاز به عنوان یک حوزه مهم باید سرمایه گذاری‌های مناسبی انجام شود. باید از نظر توجه به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در قراردادها ازدیاد بازیافت در این حوزه داشته باشیم. خوشبختانه در این دولت بر روی مخازن مشترک اهتمام جدی شده که نتایج آن نیز در بخش‌های مختلف کشور بدست آمده است.

لاریجانی با بیان اینکه نباید در موضوع مخازن مشترک مناقشه کرد، اظهار داشت: این جزو سیاست‌های کلی کشور است و در سند برنامه ششم توسعه نیز آمده که روی مخازن مشترک تمرکز بیشتری داشته باشیم و این موضوع نباید مورد مناقشه قرار گیرد تا ذهن ما را متفرق کند.

وی صنعت پتروشیمی را یک مزیت نسبی مناسب برای توسعه اقتصادی دانست و گفت: کمیسیون‌های صنایع و انرژی مجلس با حضور مسئولان وزارت نفت بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در پتروشیمی را پیدا کنند زیرا این در آورده کشور ما کمک می‌کند. باید تلاش شود که بخش خصوصی در حوزه پتروشیمی با علاقه بیشتری سرمایه گذاری کند. 

رئیس مجلس استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور را در حوزه نفت گاز و پتروشیمی ضروری عنوان کرد و افزود: امروز استعدادهای خوبی در کشور در این حوزه وجود دارد که باید به آنها کمک کرد این علاقه بر استفاده از ظرفیت‌های درونی وجود دارد که کار درستی است.

لاریجانی اضافه کرد: ورزیدگی ذهن جوان‌هایی که در این حوزه‌ها کار کرده‌اند به ما کمک می‌کند که روی پای خودمان بایستیم؛ البته از صندوق توسعه ملی و منابع دیگر به شرکت‌هایی که در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری کنند، کمک خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: وزارت نفت باید تمهیداتی فراهم کند که مصرف انرژی در کشور بهینه شود زیرا ما وزارت نفت را با بازیگر اصلی در این حوزه می‌دانیم اما متأسفانه امروز در این مسئله دچار مشکل هستیم.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس از نگاه توسعه در صنعت نفت و گاز حمایت می کند که این روند باید تداوم یابد. امروز اراده برای کمک به تولیدکنندگان در این حوزه معطوف شده که امیدوارم شاهد رونق بیشتر در آن باشیم.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه لاریجانی: برجام کف خواسته ما بود

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات