طرح ناتوی عربی؛ ماجراجویی ضد ایرانی عربستان برای رهایی از بن‌بست

طرح ناتوی عربی؛ ماجراجویی ضد ایرانی عربستان برای رهایی از بن‌بست
بازدید 101 زمان 2017/05/15 کد خبر 6878

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، پس از ادعای سخیف وزیر دفاع عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به مرزهای …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، پس از ادعای سخیف وزیر دفاع عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به مرزهای داخلی ایران، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز اعلام کرد که از سران ۱۷ کشور عربی و اسلامی برای سفر به ریاض همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عربستان دعوت به عمل آمده است و برنامه کاری ترامپ در این سفر در قالب دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، نشست با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیدار با سران کشورهای عربی و اسلامی تقسیم خواهد شد.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی با این برنامه‌ها به دنبال تغییر فاز و رویکرد ضد ایرانی خود از جنگ نیابتی به برخورد مستقیم است که این اقدامات مقدمه‌چینی برای ایجاد یک اجنماع ضد ایرانی در منطقه با جلب حمایت دولت جدید امریکاست.     

عربستان به دنبال تبدیل منطقه به پایگاه نظامی با حضور آمریکا و انگلیس است

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویکردها و تهدیدات ضد ایرانی اخیر عربستان و نسبت آن با سفر هفته آتی ترامپ به این کشور گفت: شکست‌های پی در پی عربستان در ماجراجویی‌های منطقه‌ای مانند بحرین، حمله به مردم بی‌دفاع یمن، کمک به گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق حکایت از آن دارد که عربستان به یک بن‌بست سیاسی ـ نظامی در منطقه رسیده است و برای رهایی از این بن‌بست و نجات خاندان آل سعود به دنبال این است که با پروژه ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی صهیونیست‌‌ها یک محور عربی ـ عبری ـ غربی را شکل دهد.

وی افزود: ادعاهای اخیر آنها علیه ایران نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که با دلارهای نفتی عربستان منطقه را تبدیل به یک پایگاه نظامی علیه ایران بکنند و از این جهت مباحثی مانند ناتوی عربی و حضور نظامی انگلیس و آمریکا در خلیج فارس را مطرح می‌کنند. 

طرح ناتوی عربی؛ ماجراجویی عربستان برای رهایی از بن‌بست سیاسی ـ نظامی

کنعانی مقدم اظهار کرد: نگرانی عربستان عمدتا ناشی از شرایط سیاسی و اقتصادی داخلی است. با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت نفت، عربستان با بحران اقتصادی مواجه است و بیداری اسلامی کل شبه جزیره عرب را در برگرفته است و در این شرایط، هم وزیر دفاع و هم وزیر خارجه عربستان که هر دو در مسائل مربوط به حوزه خود تازه‌کار و ناپخته هستند برای اینکه امریکا را درگیر ماجراجویی‌های خود کنند چنین اظهاراتی را بیان کرده و به هر خس و خاشاکی چنگ می‌زنند تا از این باتلاق نجات پیدا کنند.

دبیر کل حزب سبز عنوان کرد: تجربه نشان داده است که مهار دوجانبه ایران و عربستان در دوران محمدرضا شاه و مهار دوجانبه ایران و عراق پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ نتیجه‌ای برای آمریکایی‌ها و اعراب نداشته جز آنکه ایران قدرتمندتر شده و اکنون مدعی اصلی برقراری امنیت در منطقه ایران است که می‌تواند هم در خلیج فارس و هم فراتر از مرزهای خودش، تضمین‌کننده امنیت در مقابل ماجراجویی‌های غرب، صهیونیست‌ها و تروریسم باشد.

وقتی آل‌سعود از تجربه شکست‌خورده ائتلاف علیه یمن درس نمی‌گیرد

کنعانی مقدم درباره تجربه ناموفق عربستان در تشکیل ائتلاف کشورهای اسلامی در جنگ یمن و امید عربستان به تشکیل چنین ائتلافی علیه ایران گفت: عربستان تاکنون بسیار تلاش کرده است که یک اتحاد عربی را علیه ایران ایجاد کند. اما شرایط به گونه‌ای بوده است که حتی کشورهایی مانند عمان، مصر، کویت و حتی امارات در این ائتلاف شرکت نکردند؛ زیرا عمده مردم کشورهای عربی مخالف سلطه خاندان آل سعود بر اعراب هستند. 

وی یادآور شد: حتی عربستان تلاش کرد کشورهایی مانند پاکستان را به حضور در ائتلاف ضد ایران ترغیب کند که تودهنی خورد. به نظر می‌رسد طرح‌هایی که آل‌سعود برای منطقه مطرح می‌کنند در حد شورای همکاری خلیج فارس است که الان خود این نهاد متزلزل است و شرایط خوبی ندارد.

کنعانی مقدم در پایان تصریح کرد: عربستان در عمل قادر به تشکیل جبهه‌ای ضد ایران با حضور کشورهای مؤثر جهان اسلام و دنیای عرب نخواهد بود.      

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه طرح ناتوی عربی؛ ماجراجویی ضد ایرانی عربستان برای رهایی از بن‌بست

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات