شیوع تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان

شیوع تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان
بازدید 98 زمان 2017/05/16 کد خبر 6888

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مهدی خلج در همایش روز جهانی دامپزشکی با بیان اینکه در حال حاضر …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، مهدی خلج در همایش روز جهانی دامپزشکی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده است، اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما، این بیماری در کشور مدیریت شده و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم. با این حال، کماکان به پرورش‌دهندگان و همکارانمان در ادارات کل دامپزشکی تأکید می‌کنیم که تمام تدابیر مورد نظر در این زمینه را رعایت کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در زمان درگیری با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه طیور در کشور معدوم شد، افزود: نبود مشکل به مفهوم نداشتن معضل در آینده نیست؛ بنابراین نباید در این زمینه هیچ کوتاهی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است، اظهار داشت: تب کریمه، ویروسی است که در طبیعت همیشه وجود دارد؛ بنابراین ما باید تدابیری بیندیشیم که از این ویروس در امان بمانیم؛ چرا که این ویروس در دام‌ها، هیچ علائم آشکاری ندارد.

خلج تصریح کرد: بنابراین تنها راه‌حل در امان ماندن از این ویروس، آموزش دادن مردم، پزشکان، دامپزشکان، روستاییان و پرورش‌دهندگان دام است.

رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر که در فصل بهار به سر می‌بریم، فضا برای رشد کنه‌ها بسیار مناسب است و کنه‌ها به عنوان مخزن این ویروس عمل می‌کنند؛ بنابراین مردم وقتی به گردش می‌روند، باید بسیار مراقب باشند.

وی با تأکید بر اینکه از کشتار غیرمجاز دام باید جلوگیری شود، گفت: روستاییانی که با دام سر و کار دارند، باید شرایط ایمنی را با دقت رعایت کنند؛ از فشار دادن کنه‌ها با دست خودداری کنند، کنه را با دست از پستان دام جدا نکنند، جگر خام نخورند و همچنین گوشت بعد از کشتار نباید بلافاصله مصرف شود و ۲۴ ساعت باید در پیش‌سرد نگهداری شود.

خلج در بخش دیگری از سخنان خود به قوانینی که اخیراً در حوزه دامپزشکی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اشاره کرد و گفت: اخیراً دو قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که می‌تواند به ما کمک بسیار زیادی کند. قانون اول این است که مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی، دارو و مواد زیستی بر اساس آنچه سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند، می‌توانند ممیزی‌های داخلی و خارجی انجام دهند و بر اساس قانون دوم، فعالان حوزه دام از مزرعه تا عرضه موظفند تمام ضوابط دامپزشکی را رعایت کنند و بدین‌ترتیب پشتوانه قانونی محکم‌تری ایجاد می‌شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه شیوع تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات