تلاش الجبیر برای نفوذ درافغانستان

تلاش الجبیر برای نفوذ درافغانستان
بازدید 119 زمان 2017/05/20 کد خبر 6994

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در دیدار با «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در دیدار با «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان درباره روند صلح این کشور گفت‌وگو کرد.

این دیدار در ریاض پایتخت عربستان صورت گرفته است.

وزارت دارایی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که عادل الجبیر درباره پروژه‌های عربستان در افغانستان و تامین مالی آنها نیز تبادل نظر کرده است.

وزیر خارجه عربستان در این دیدار همچنین بر گسترش روابط با افغانستان تاکید کرده است.

این رایزنی‌ها در حالی انجام می‌شود که کار ساخت سومین دانشگاه بزرگ اسلامی با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری از سوی عربستان در ۱۵ کیلومتری حاشیه شهر جلال‌آباد جریان دارد.

این دانشگاه که در زمینی به وسعت ۱۶۰ هکتار ساخته می‌شود و ظرفیت بیش از ۱۰ هزار دانشجو را خواهد داشت کار ساخت دیوار محوطه آن رو به اتمام است و قرار است دروس آن به زبان عربی تدریس شود.

هرچند که برخی از علمای افغان و نمایندگان پارلمان از تلاش‌ها برای ترویج وهابیت و افراط‌ گرایی در این کشور ابراز نگرانیکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که هدف عربستان از تدریس به زبان عربی احتمالا به منظور استفاده از اساتید مورد نظر و یا اساتید سعودی است.

از سوی دیگر هم ننگرهار محل ساخت این دانشگاه در واقع خواستگاه افراد وابسته به داعش محسوب می‌شود که یکی از پزشکان دخیل در حمله اخیر به بیمارستان نظامی سردارداود خان نیز از دانش‌آموختگان دانشگاه جلال‌آباد بوده است.

عربستان سعودی ماه گذشته نیز با هزینه صدها هزار دلار کتابخانه‌ای بزرگی را نیز در دارالعلوم «نجم‌المدارس» این ولایت به بهره برداری سپرد.

با این حال گفته می‌شود که وجود افراد وابسته به داعش در ننگرهار عامل توجه عربستان سعودی به این ولایت شده است، زیرا در گذشته عربستان تقریبا در هیچ یک از ولایات افغانستان و حتی تمام افغانستان پروژ‌ه‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار روی دست نگرفته بود

چندی قبل نیز جمال فکوری بهشتی» نماینده پارلمان افغانستان، گفته بود که  همکارانش در این مجلس از دولت افغانستان می‌خواهند که در روابط خود با عربستان سعودی تجدید نظر کند، زیرا پادشاهی سعودی همواره از گروه‌های تروریستی نه تنها در افغانستان بلکه در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه پشتیبانی کرده است.

وی اظهار داشت: مشخص است که عربستان از گروه‌های افراطی و تروریستی فعال جهان از جمله در افغانستان و پاکستان حمایت می‌کند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه تلاش الجبیر برای نفوذ درافغانستان

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات