امکان استفاده از محصولات تراریخته و خطر نفوذ بیوتروریسم

امکان استفاده از محصولات تراریخته و خطر نفوذ بیوتروریسم
بازدید 167 زمان 2017/05/21 کد خبر 7044

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  از محصولات تراریخته می توان به عنوان تکنیک کنترل زاد و ولد، در …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  از محصولات تراریخته می توان به عنوان تکنیک کنترل زاد و ولد، در راستای پیاده سازی پروژه، ایجاد نژاد برتر و انهدام سایر نژاد ها استفاده کرد.

بر اساس این، ملاحظات امنیتی پذیرش تولید و مصرف محصولات تراریخته بسیار گسترده تر از آن چیزی است که مشاهده می شود. 

در این زمینه می توان به تاکید محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور اشاره کرد، که در نشست های تخصصی مربوط به تصویب پروتکل ایمنی زیستی حضور داشته و نسبت به خطرات این دسته از محصولات هشدار های صریحی داده است. وی در اسفند ۱۳۷۸ در نامه ای به رئیس جمهور وقت، نسبت به عوارض محصولات دستکاری ژنتیکی هشدار می دهد و تاکید می کند: این محصولات دست کاری ژنتیکی می تواند به عنوان سلاح علیه کشور مورد بهره برداری قرار گیرد، به طوری که تولید کنندگان این محصولات قادرند برای مثال با نصب ژن عقیمی روی گندم نسلی از یک کشور را عقیم سازد.

 کارشناسان ژنتیک و پژوهشگران با مورد بررسی و آزمایش قرار دادن این محصولات به نتایجی از مضر بودن این محصولات دست یافتند و معتقدند برای استفاده از این محصولات سیستمی در کشور حاکم شود که  علی متولی‌زاده اردکانی،  کارشناس ژنتیک در این خصوص می گوید: شرکت‌های معتبر در دنیا روی برندشان حک می‌کنند که از محصولات تراریخته استفاده نمی‌کنند و در ایران هم باید سیستمی را حاکم کنیم که بر این موضوع نظارت کامل داشته باشد و هیچ منفعتی نیز نداشته باشد.

سم گلایفوسیت که در محصولات تراریخته استفاده می‌شود بسیار خطرناک است و  می‌تواند تعادل باکتری‌های بدن ما را بر هم بزند.

محمد مهدی خورشیدوند، پژوهشگر و استاد دانشگاه معتقد است: افرادی که طرفدار دستکاری ژنتیکی هستند می‌خواهند مسئله را طوری نشان بدهند که ما به دنبال بهبود بخشیدن به گیاه هستیم اما واقعیت این است که با این دستکاری، تغییرات مضری در ژنوم گیاه ایجاد می‌شود.

وقتی یک برنج یا ذرت را برای مقاوم‌سازی دستکاری ژنتیکی می‌کنیم، سمی که برای مقاوم سازی در گیاه ایجاد کرده‌ایم نیز در آرد آن گندم موجود است.

وی می گوید: ما در کشورمان هیچ سندی مبنی بر تایید سلامت محصولات تراریخته نداریم و این حق مردم است که بدانند چه غذایی مصرف می‌کنند و باید بدانند چرا ده سال است که این محصولات وارد کشور می‌شوند؟ چرا ترکیه، عربستان و اسرائیل به سمت کاشت محصولات تراریخت نمی‌روند اما ایران حمایت می‌شود تا به سمت این تولیدات برود!؟

مونستانتو یک خاندان بدنام صهیونیستی است که می‌توان آنها را با “عامل نارنجی” ویتنام شناخت که از تولید این محصولات حمایت می‌کند.

 اطمینان از سلامت محصولات تراریخته، نیاز به یک دوره زمانی طولانی دارد نه یک روز و دو روز

پروفسور داریوش فرهود، بنیان‌گذار گروه ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: در برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات تراریخته به دلیل دستکاری های ژنتیکی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود ممنوع است، متاسفانه این در حالی است که کشور ما وارد کننده محصولات تراریخته است و از آن بدتر این موضوع است که در حال حاضر آزمایشگاه خاصی برای تایید سلامت این محصولات در کشور وجود ندارد.

استفاده از هرگونه کود و مواد شیمیایی  و دستکاری های ژنتیکی که بر روی محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات انجام می‌شود به نوع خود مضر است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان را افزایش دهد و وقتی از کود شیمیایی استفاده می‌شود، در صورت باریدن باران این مواد شیمیایی به سفره های آب زیر زمینی نفوذ می‌کند و آب های زیر زمینی را آلوده می‌کند.

تمام دستکاری‌های ژنتیکی می‌توانند منجر به تولید محصولی مضر و سرطان‌زا شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه امکان استفاده از محصولات تراریخته و خطر نفوذ بیوتروریسم

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات