ترامپ در خاورمیانه به دنبال «دکترین آیزنهاور» است

ترامپ در خاورمیانه به دنبال «دکترین آیزنهاور» است
بازدید 217 زمان 2017/05/27 کد خبر 7254

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، «ری تکیه» روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در یادداشتی که در وبگاه «واشنگتن اگزمینر» منتشر شده است، …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، «ری تکیه» روزنامه نگار سرشناس آمریکایی در یادداشتی که در وبگاه «واشنگتن اگزمینر» منتشر شده است، نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با سفر موفقیت آمیز خود به خاورمیانه نه تنها تغییر سیاست خارجی آمریکا بلکه به طور بالقوه موازنه قدرت در منطقه را خاطر نشان ساخت.
بر این اساس، در هشت سال گذشته ایران سلطه خود را از خلیج فارس به دریای مدیترانه کشاند و در این بین «باراک اوباما» رئیس جمهور قبلی تنها به ذکر سخنرانی برای کشورهای عربی جهت تقسیم خاورمیانه با ایران اکتفا کرد. اما این ترامپ بود که در مدتی کوتاه اذعان کرد جمهوری اسلامی ایران اولین عامل ناامنی در منطقه است و به همین دلیل آمریکا خواهان ایستادن در کنار شرکایش است.
نویسنده سپس با بیان این‌که خاورمیانه  امروزی مکانی ناامن بسان دهه ۵۰ میلادی و زمان «جمال عبدالناصر» رییس جمهور وقت مصر است که در پی بیرون راندن غربی‌ها از منطقه و همزمان ضربه به متحدان سلطنتی محافظه‌کارشان بود، نوشت: در این زمینه عبدالناصر فردی با توانایی متقاعد کردن «آیزنهاور» رییس جمهور وقت آمریکا در زمینه آمادگی برای همکاری با آمریکا و حتی صلح با  اسرائیل بود. آیزنهاور  در جریان حمله سال ۱۹۵۶ به مصر در کنار ناصر ایستاد و این امر منجر به پایان دادن به سلطه انگلیس در منطقه، تحلیل فرانسه و انزوای اسرائیل شد.
به باور نویسنده، آیزنهاور رئیس جمهوری بود که تئوری‌های دیپلماسی را بازنگری کرد. او در این راه البته بر اساس دکترین سال ۱۹۵۷ برای توازن قوا نیروهای آمریکا را در لبنان مستقر کرد و به اردن و عربستان کمک نظامی نمود حتی علیه مصر عملیات مخفی راه انداخت.
بر این اساس، رویکرد در حال تحول ترامپ شبیه دکترین آیزنهاور هم از لحاظ باورها و هم  عمل به وعده‌های داده شده است. اینک خاورمیانه چون دهه پنجاه ناآرام است و ایران موفق شد در حالی‌که خزانه خود را پر می‌کند، به رییس جمهور آمریکا ریشخند بزند.
ری تکیه در ادامه این مطلب البته این مسئله به گردن اوباما انداخته و نوشت: توافق اوباما با ایران تنها منجر به دامن زدن به تجاوزهای منطقه‌ای ایران شد اما ترامپ با حضور خود در منطقه تاکید کرد که  احتمال نبرد علیه ستیزه جویی سنی و همزمان تهدید ایران نیز وجود دارد. وی به متحدان آمریکا در عوض پایبندی به حمایت از نبرد علیه تروریست‌ها اطمینان داد و البته در اطمینان اعراب «سلاح» همواره نقش بزرگی را ایفا می‌کند.
در خاتمه این یادداشت آمده است: بسته بزرگ کمک‌های نظامی به عربستان سعودی نه تنها به این پادشاهی اطمینان می‌بخشد، بلکه اقدام‌های ایران به تازگی برآمده از انتخابات را خنثی خواهد کرد. البته این راه خطرناک است اما آمریکا با تغییراتی که ایجاد کرده شاید نیاز داشته باشد کارهای بیشتری را نیز انجام دهد.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ترامپ در خاورمیانه به دنبال «دکترین آیزنهاور» است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات