توضیحات ظریف درباره تجاوز هواپیمای سعودی به حریم ایران

توضیحات ظریف درباره تجاوز هواپیمای سعودی به حریم ایران
بازدید 617 زمان 2017/05/31 کد خبر 7468

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم های …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم های جدید سنای آمریکا گفت: ما به پنج به علاوه یک اعلام کردیم که این تحریم ها مخرب برجام است و این کار ممانعت ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: البته امنیت و اقتصاد کشور ما متکی به مردم است و این سیاست ها نمی تواند اخلالی در روند کار ما داشته باشد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عبور هواپیمای نظامی سعودی در ایران صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: بنده هم روز گذشته زمانی که این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شنیدم، با ستاد کل تماس گرفتم و از آنجا سوال کردم، وزارت خارجه در جریان این موضوع نبوده و فکر می‌کنم وزارت دفاع نیز در جریان نبوده است.
وی افزود: این اتفاق، یک اتفاق خیلی معمولی بوده است و هواپیمایی با یک مسیر پروازی که ثبت شده بوده وارد کشور شده، ولی قصد تغییر مسیر داشته است، یعنی از یک مبدا به یک مقصدی قصد عزیمت داشته، اما هم مبدا و هم مقصد خود را عوض کرده بود.
ظریف اظهار داشت: این هواپیما شامل کارشناسان نفتی بوده  و این اطلاعاتی است که روز گذشته به دست آورده‌ام و کسی در وزارت خارجه از این موضوع اطلاع نداشته است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: بر اساس رویه معمولی که در کشور وجود دارد، سازمان هواپیمایی با پدافند هماهنگ است و به هواپیما این انتخاب را می‌دهد که یا بنشیند و یا مسیر خود را اصلاح کند که خلبان هواپیما نیز تصمیم به بازگشت می‌گیرد.
وی گفت: در هیچ کدام از این مراحل وزارت خارجه نقش، دخالت و هیچ اطلاعی نداشته است و این یک کار عادی و معمولی است که احتمالا در میان چند صد پروازی که هر روز از فضای جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند، اتفاق می‌افتد و نباید آن را یک اتفاق سیاسی قلمداد کرد.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ادعای یکی از نمایندگان سابق مجلس درباره امضای قراردادی توسط وزارت خارجه برای تحویل سرلشکر سیلمانی به دولت آمریکا،‌ تصریح کرد: بنده از آن نماینده محترم مجلس می‌خواهم که به دلیل تهمت بسیار ناروایی که نه به وزیر خارجه، بلکه به جمهوری اسلامی زده است، رسما عذرخواهی و از این کار خود توبه کند.
وزیر امور خارجه افزود: بنده به عنوان یک برادر کوچکتر به ایشان توصیه می‌کنم که هر چه سریعتر این کار را انجام دهد. بنده علاقه‌ای به پیگیری حقوقی ندارم، زیرا اگر قرار باشد موضوعی را پیگیری حقوقی کنم، هم اکنون باید یک اتاق در وزارت دادگستری داشته باشم و پیگیر تهمت‌هایی که به وزارت خارجه شده است شوم.
ظریف تاکید کرد: اما با توجه به علاقه‌ و رابطه بسیاری خوبی که با سرلشکر سلیمانی دارم این حرف به بنده و همکارانم در وزارت خارجه گران تمام شده و حتما آن را پیگیری حقوقی خواهیم کرد، مگر اینکه ایشان خودشان معذرت خواهی و مهمتر از آن توبه کنند.
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه توضیحات ظریف درباره تجاوز هواپیمای سعودی به حریم ایران

وزیر خزانه‌داری آمریکا: واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل به نقل از رویترز، «استیون منوچین» وزیر خزانه ‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران، کره …

تحریم های ترامپی علیه ایران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، «دونالد ترامپ» بعد از ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، به طور متوسط هر …

اعلام جزئیات برنامه ۱۳ اقدام مهم دفاعی جدید ایران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ۲۸ اسفند ماه، قانون برنامه ششم توسعه کل کشور …

حمایت آلمان از تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل “زیگمار گابریل”، وزیر امور خارجه آلمان هم در اظهار نظری از رویکرد آمریکا در قبال ایران …

آخرین اخبار و مقالات