مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران
بازدید 1512 زمان 2017/06/02 کد خبر 7562

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل مهندس محسن نادی معاون عملیات، مقابله و پدافند غیر عامل سازمان در گفت و گوی ویژه این برنامه رادیویی به مهم ترین مخاطرات طبیعی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: به لحاظ ویژه گی های جغرافیایی شهر تهران با ۳ مخاطره عمده رو برو است.

وی افزود: عمده ترین مخاطره زلزله است چون تهران در پهنه زلزله خیز قرار دارد. بعد از زلزله، سیل مهم ترین مخاطره تهران به دلیل قرار گیری در دامنه کوهستان و وجود روددره های فراوان است که معمولا در انتهای فصل بهار و آغاز تابستان پرآب می شوند و مستعد سیل های بزرگ و خطرناک نیز است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط هفته ای یک فرونشست  در یکی از نقاط شهر تهران رخ می دهد، افزود: فرونشست های شهر تهران سومین مخاطره مهم طبیعی است که به دلیل ویژگی خاک سست در بعضی نقاط و آب شستگی خاک در لایه های زیرین زمین ایجاد می شود و عمده ترین آن سال گذشته در محله شهران اتفاق افتاد. این فرونشست ها بیشتر در جنوب غرب تهران خصوصا در دشت های تهران به دلیل بهره برداری زیادتر آب رخ می دهد.

وی همچنین به مخاطرات انسان ساز اشاره کرده و گفت : شهر تهران به دلیل وسعت و جمعیت زیاد با حوادثی از قیبل تصادفات خودرو و حوادث مربوط به ساخت و ساز ساختمان ها روبروست که از جمله مهم ترین حوادث شهری به شمار می آیند.

مهندس نادی افزود: یکی دیگر از مشکلات شهر تهران گودبرداری های رها شده در سطح شهر است. شهرداری تهران گودبرداری هایی که بنا به دلایلی از سوی مالک رها و متوقف می شود را شناسایی، مهار و کنترل می کند تا زمانیکه مشکلات حقوقی آن برطرف شود و اگر برای شهروندان خطری داشته باشد نسبت به ایمن سازی آن اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بعد از شناخت مخاطرات گام اول باید پیشگیری باشد افزود:  خوشبختانه در حوزه پیشگیری طی یک دهه گذشته اقدامات خوبی در حوزه مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است و رویکرد مجموعه این اقدامات هم مقابله با زلزله و هم سایر حوادث است.

معاون عملیات مقابله و پدافند غیر عامل سازمان با اشاره به گسل های فعال شهر تهران افزود: نقشه پهنه بندی لرزه ای تهیه شده و پهنه های گسلی شهر تهران و مناطق واقع شده در این پهنه های گسلی فعال، تهیه و مشخص شده است و خوشبختانه  اقداماتی در جهت محدودیت ساخت و ساز بر روی این پهنه های گسلی به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است.

وی به وضعیت بیمارستان های تهران اشاره کرد و با بیان اینکه بیمارستان ها کارکرد ویژه و حیاتی دارند و باید بتوانند در شرایط بحران پابرجا و آماده خدمات رسانی باشند افزود: تقریبا بیمارستان های اصلی که عمدتا دولتی هستند به دلیل اینکه بیش از ۴۰ سال عمر دارند متاسفانه مقاوم نیستند. این بیمارستان ها نیازمند مقاوم سازی و ایمن سازی فوری هستند و در چند سال گذشته اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است. البته بیمارستان های جدید ی که ساخته شدند نسبتا مقاوم اند و تعدادی از این بیمارستان ها متاسفانه بر روی پهنه گسلی واقع شده اند.

وی افزود : در حوزه آمادگی با توجه به توزیع جغرافیایی شهرتهران ۱۰۲ پایگاه مقاوم در برابر زلزله در محلات ساخته شده و قرار است در تمامی ۱۲۳ نواحی شهر تهران ساخته شود. همچنین در هر منطقه یک پایگاه فرماندهی مدیریت بحران و مقاوم در برابر زلزله و مجهز به تجهیزات امداد و نجات و ۵ پایگاه معین با مجهز به نقشه اطلاعات و تجهیزات در ورودی های شهر تهران ویژه استان های معین ساخته شده است.

معاون عملیات مقابله و پدافند غیر عامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: با توجه به جمعیت زیاد تهران که در شب به حدود ۹ میلیون و در روز حدود  ۱۲ میلیون می رسد امکانات دستگاه های متولی بحران می تواند تنها جوابگوی حوادث خرد در سطح منطقه ای باشد اما برای حوادث کلان و بزرگ مثل زلزله مردم باید آماده باشند.

وی با بیان اینکه آمادگی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت : شهروندان باید مخاطره را بشناسند و بدانند شهری که در آن زندگی می کنند یکی از مخاطرات آن زلزله است و نحوه پناه گیری را بدانند و  باید خود امدادی و دگر امدادی را فرا بگیرند.

وی افزود: با توجه به اهمیت آموزش مردم  نزیک به یک دهه است که در سازمان مدیریت بحران شهر تهران ساختاری در سازمان برای مشارکت و آموزش  مردم به نام گروه های داوطلبان واکنش اضطراری محلات (داوم) ایجاد شده است. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ گروه دوام در محلات شهر تهران ایجاد شده است.

وی در خصوص ایمنی شریان های حیاتی در شهر تهران گفت: شبکه شریان های حیاتی مانند آب، برق و گاز طبق مصوبات قانون مدیریت بحران کشور باید مقاوم سازی شوند و مجهز به سیستم قطع کننده خودکار باشند. و تا این زمان اقدامات خوبی در شبکه گاز انجام شده است.

وی افزود: به همین منظور سیستم هشدار سریع زلزله در تهران به صورت پایلوت در ۱۴ نقطه نصب شده است که حدودا ۲۰ ثانیه زود تر از وقوع زلزله به طور خودکار شریان های حیاتی تهران را قطع خواهد کرد.


  • عنوان خبر :

    مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

  • کد خبر :

    7562

  • نوع حادثه :

    طبیعی

  • سختی حادثه :

    پایین


خبر های مشابه مهم ترین مخاطرات طبیعی و انسان ساز شهر تهران

تاکید بر اهمیت مدیریت بحران جامعه محور در سال ۹۵

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز ، در پیام نوروزی دکتر احمد صادقی خطاب به گروه های دوام آمده …

انتقال ۳۵۰ نفر به بیمارستان در ۲۴ ساعت گذشته

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش بحران نیوز، حسن عباسی با اعلام این خبر گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹۸ مأموریت …

آمریکا از ساخت اسلحه سایبری در روسیه خبر داد

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، این اسلحه سایبری را کارشناسان دراگوس، CrashOverride نامیده‌ و اعلام کرده‌اند که روسیه تا کنون یکبار …

تهران رکورددار جهان در فرونشست زمین/ پایتخت باید تخلیه شود!

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملتهر ان هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند یعنی در سال …

آخرین اخبار و مقالات