ایندیپندنت: حامی اصلی تروریست‌ها عربستان است، نه قطر

ایندیپندنت: حامی اصلی تروریست‌ها عربستان است، نه قطر
بازدید 175 زمان 2017/06/07 کد خبر 7704

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی، …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،  روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز گذشته با ادعای حمایت قطر از تروریسم، در اقدامی غیرمنتظره اما هماهنگ شده کلیه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را نیز به روی این کشور بستند.

اما از نظر اغلب کارشناسان و ناظران سیاسی بین المللی، این وهابیت است که ریشه اصلی تروریسم است. به عقیده آنها، فرقه ای که در عربستان سعودی به نام اسلام ترویج می شود، الهام بخش اصلی گروه هایی مانند داعش و القاعده است که اقدامات آنها این روزها از مرزهای خاورمیانه نیز فراتر رفته است.

با این حال، حاکمان عربستان سعودی در حال حاضر انگشت اتهام خود را به سمت همسایه کوچک خود – قطر – نشانه رفته و آن را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده اند. اما چه کسی است که نداند پولی که به طور مرتب در جیب گروه های تروریستی ریخته می شود به رغم مبارزه ادعایی عربستان با تروریسم از جیب ثروتمندان سعودی خارج می شود.

عربستان سعودی تاکنون میلیاردها دلار را صرف ترویج فرقه وهابیت در خارج از مرزهای خود از جمله انگلیس کرده است که آثار و نشانه های آن را امروز به وضوح از رقه در سوریه تا لندن و منچستر در انگلیس می بینیم. با این حال، سعودی ها همچنان دوست ما هستند و مشتری بیش از ۸۰ درصد از صادرات تسلیحاتی ما!

“ترزا می” نخست وزیر انگلیس روز گذشته پس از حمله تروریستی اخیر داعش برروی پل لندن گفت زمان گفتگوی سخت با تروریسم و افراط گرایی فرا رسیده است. اما همانطورکه “جرمی کوربین” رهبر حزب کارگر امروز گفت، چنانچه او به راستی به دنبال مبارزه با افراط گرایی است، پیش از همه برای مبارزه با تروریسم باید با عربستان که سرچشمه آن به شمار می رود، به گفتگو بنشیند.

مرور حوادث تروریستی چند سال اخیر به وضوح نشان می دهد که عربستان صادرکننده اصلی افراط گرایی در جهان است و هیچ کس قطر را در جهان با وجود ارتباط آن با گروه هایی مانند اخوان المسلمین، حماس و طالبان به عنوان حامی تروریسم نمی شناسد. بنابراین، ریشه اختلاف اخیر عربستان و قطر را نمی توان در حمایت دوحه از تروریسم جستجو کرد. بلکه شاید به گفته برخی کارشناسان، تمایل قطر به داشتن یک سیاست خارجی مستقل است که باعث شده امروز از سوی ریاض حامی تروریسم نامیده شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ایندیپندنت: حامی اصلی تروریست‌ها عربستان است، نه قطر

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات