کنترل‌ها در فضای سایبری باید متناسب با تهدیدها باشد

کنترل‌ها در فضای سایبری باید متناسب با تهدیدها باشد
بازدید 1303 زمان 2017/06/14 کد خبر 7957

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل  پرویز شریفی در نشست شورای مقابله با تهدیدات فضایسایبری استان ایلام با تاکید بر اینکه تلگرام …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل  پرویز شریفی در نشست شورای مقابله با تهدیدات فضایسایبری استان ایلام با تاکید بر اینکه تلگرام برای نامه‌نگاری اداری امن نیست، اظهار کرد: دامنه نفوذ فضای مجازی در مراودات اجتماعی و تبادل اطلاعات در دنیای امروز روز به روز گسترده تر می شود و کمتر حوزه ای را می‌توان یافت که از تاثیر آن بی نصیب مانده باشد .
وی افزود: پیچیدگی های فعالیت در این عرصه با توجه به شکل گیری فناوری های جدید روز به روز بیشتر می شود و در کنار این تجهیزات پیشرفته تهدیدات نیز بویژه در زمینه حوزه فناوری اطلاعات با اشکال مختلف نمود پیدا کرده که می طلبد راهکارهای کارشناسی از سوی متخصصان این عرصه ارائه شود .
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام تاکید کرد: جرائم حوزه فضای سایبری امروز کشورهای زیادی در منطقه و دنیا را مورد هدف و تهدید قرار داده است بطوری که در انتخابات اخیر آمریکا نیز بحث هک کردن رایانه های انتخابات این کشور تا مدتی نقل محافل شده بود .
شریفی یادآور شد: حفره های امنیتی بسیاری در حوزه فضای سایبر وجود دارد که همیشه مورد نفوذ و هدف هکرها قرار می گیرد که باید اقدامات پیشگیرانه و راهبردها و دستورالعمل های اجرایی به منظور مصون سازی مراکز حساس و حیاتی در دستور کار قرار گیرد .
وی اضافه کرد: میزان نفوذ پذیری دستگاه های مختلف در مقابل تهدیدهات سایبری باید بطور مستمر پایش و رصد شود و ارگان ها با همکاری بین بخشی ضمن شناسایی مشکلات راهکارهای مقابله با آنها را نیز پیش بینی کنند .
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام بر لزوم رد و بدل شدن اطلاعات دستگاه ها از طریق شبکه های امن تاکید کرد و گفت: آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص خطرهای انتشار اطلاعات شخصی افراد از طریق شبکه های اجتماعی باید مورد نظر و توجه مسئولان قرار گیرد و در این خصوص می توان از یافته های تحقیقاتی مراکز پژوهش و دانشگاهی نیز بهره گرفت .
«حسین مهدی‌زاده» معاون پژوهشی دانشگاه ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: مرکز آفاق با همراهی مجموعه شرکت ارتباطات زیرساخت برای شناسایی تهدیدات حوزه ict در استان ایلام راه اندازی شده است .
وی با اشاره به حمله باج افزارها به سیستم های رایانه ای کشور طی روزهای گذشته افزود: استان ایلام در این زمینه با آمادگی های ایجاد شده کمترین آسیب را متحمل شد.
معاون پژوهشی دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: دانشگاه ایلام از نظر سطوح امنیتی و بخش ای سی تی از امنیت مطلوبی برخوردار است و با دارا بودن تیم های تخصصی پیش بینی های لازم برای مقابله با هر گونه تهدیدی صورت گرفته است .
مهدی‌زاده با تقدیر از تلاش های پلیس فتای استان در شناسایی و برخورد با جرائم فضای مجازی یادآور شد: تمامی دستگاه ها باید از نظر امنیت فضای سایبر مورد ارزیابی قرار گیرند تا ضمن شناسایی حفره های موجود بتوانیم راهکارهای بر طرف کردن آنها را اتخاذ کنیم .
وی از ارائه آموزش های پیشرفته حوزه فضای سایبر به ۳۰۰ نفر از کارکنان حوزه ای سی تی دستگاه های اجرایی استان خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته سه کارگاه امنیت فضای مجازی برای کارشناسان این حوزه در ایلام برگزار شد .
سرهنگ «علی جمالی» رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام نیز در این نشست گفت: بخش قابل توجهی از تهدیدات این فضا در صورت رعایت ملاحظات امنیتی توسط دستگاه های اجرایی مرتفع می شود .
جمالی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات حوزه سایبر در بخش اجتماعی است که امروزه به شکل هتک حیثیت افراد، نشر اکاذیب و ایراد تهمت و تخریب نمود پیدا کرده است که نمونه آن را در روزهای اخیر از طریق دامن زدن به شایعات در خصوص برخی موسسات مالی در استان شاهد بودیم .
وی رعایت نکردن توصیه ها و آموزش های ارائه شده کارشناسان از سوی کاربران در خصوص ناامنی این فضا را در گسترش جرائم این حوزه قابل تامل دانست و ادامه داد: مشکلاتی که برای برخی از افراد از طریق درگاه های بانکی ایجاد شده نیز ناشی از این موضوع است .
«عباس بیرامی» مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام نیز در این نشست گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در ایام انتخابات سال جاری مشکلی از نظر حمله هکرها و نفوذ افراد مجرم در سیستم های اطلاعاتی دستگاه ها ایجاد نشد.
وی از اخذ مجوز ورود پنج سرور هالی پات به استان برای رصد و شناسایی تهدیدات فضای سایبر خبر داد و افزود: دستگاه های مختلف اجرایی به این سرور متصل می شوند تا بتوان مشکلات احتمالی را در سریع ترین زمان ممکن برطرف کرد .
در ادامه «روشنی» معاون دادستان ایلام نیز اظهار کرد: خوشبختانه پلیس فتا درزمینهٔ کشف جرائم فضای سایبری در کمتری زمان ممکن خوب عمل کرده و به طبع آن پرونده‌های فضای مجازی زود به سرانجام و صدور حکم می‌انجامند .
وی بابیان اینکه پلیس فتا با کمترین امکانات بیشتر کشفیات در این حوزه داشته است خاطرنشان کرد: «ا د س ل» های که شرکت مخابرات در اختیار مردم قرار می‌دهد راحت مورد سرقت اینترنتی قرار می‌گیرند لذا لازم و ضروری است که این شرکت نسبت به رفع مشکل و ایمن‌سازی اقدام کند .
«حسن‌بیگی» مدیرکل زیرساخت استان ایلام تیز اظهار کرد: آموزش‌های عمومی شبکه‌های اجتماعی به جامعه باید بیشتر شود  و اگر آموزش‌های کافی به مردم داده شود باج افزارها و نمی‌توانند آسیب وارد کنند .
وی با بین اینکه آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم درزمینهٔ های آسیب‌های فضای مجازی بسیار مهم و جدی است تصریح کرد: مردم باید درست از فضای مجازی استفاده کنند .
منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه کنترل‌ها در فضای سایبری باید متناسب با تهدیدها باشد

وب فارسی کشور

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل حمیدرضا همتی ریاست کانون توسعه‌دهندگان فضای مجازی در نشست خبری، اهداف برگزاری این اجلاس ملی را تشریح …

دامنه آلودگي واناکراي به چند کشور جهان رسيد؟

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، اين باج افزار که حدود ۱۰ روز از آغاز فعاليتش مي گذرد براي برخي دولت ها …

پدافند انتخاباتي ملت هوشمند ايران

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، ربيع فلاح جلودار از مشاركت حداكثري مردم  در انتخابات تقدير و تشكر نمود و گفت : آزاد …

مراقب شگرد جدید مجرمان سایبری باشید

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، سرگرد حمید کیانی با اشاره به ترفند افزایش فالوور، افزود: مدتی است در فضای مجازی باب …

آخرین اخبار و مقالات