بی تدبیری کار دست کارگران اصفهانی داد/ کسب رتبه دوم حوادث

بی تدبیری کار دست کارگران اصفهانی داد/  کسب رتبه دوم حوادث
بازدید 710 زمان 2017/06/21 کد خبر 8200

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – عاطفه قلعریز: با وجود اظهار نظر مسئولان مبنی بر اینکه اصفهان به علت صنعتی‌بودن، به طور قطع با میزان …


خبرگزاری مهر، گروه استان ها – عاطفه قلعریز: با وجود اظهار نظر مسئولان مبنی بر اینکه اصفهان به علت صنعتی‌بودن، به طور قطع با میزان گسترده‌ای از حوادث کار مواجه است اما این مسئله، تنها یک توجیه برای کم کاری کارفرمایان برای ایجاد یک محیط امن کاری است چراکه مسئولان باید اجازه کار را به کارگاه هایی دهند که به صورت مرتب ایمنی دستگاه‌ها و محیط را بررسی کرده و نظارت مستمر بر ایمنی کارگران خود داشته باشند.


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعملکرد مسئولان مربوطه در این حوزه اگر مطابق با استانداردهای جهانی با ابزار بازرسی های دقیق و مداوم بود باید با مشاهده کوچکترین نقص در محیط های کاری از اهرم های فشار بروی کارفرمایان برای ایجاد یک بستر امن کاری تلاش می کردند و برخورد با سهل انگاری ها در این راستا در اولویت قرار می گرفت چراکه هرنوع اهمال در برخورد اولیه، عواقبی همچون مرگ کارگران یا نقص عضو آنها و در نهایت افزایش آمار بیکاری را رقم خواهد زد.


اگر تمام این موارد رعایت می‌شد حتی در صنعتی ترین استان کشور نیز تنها شاهد حوادث غیرمترقبه یا درصد معدودی از سهل انگاری کارگران و کارفرمایانی بودیم و اکنون در کمال تاسف، اصفهان روی سکوی دوم حوادث ناشی از کار در ایران نایستاده بود.


۲۵ درصد حوادث کار در اصفهان منجر به فوتی یا نقص عضو می‌شود


سرپرست اداره بازرسی کار استان اصفهان در گفت و گو با با تائید اینکه اصفهان رتبه دوم حوادث کار را دارد، این جایگاه را به دلیل صنعتی بودن استان عنوان کرد و افزود: در دو ماه اول سال گذشته تعداد حوادث کار گزارش شده به اداره کار ۲۳۵ مورد بود که امسال این آمار به ۳۵ مورد کاهش یافت.


حبیب الله مقصودی با اعلام اینکه بیشترین حوادث کار به ترتیب در حوزه صنعت و بعد در ساختمان سازی بوده است، ادامه داد: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد حوادث کار که به وقوع می پیوندد جزئی است و به شکستگی و جراحات ختم می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد حوادث کار منجر به فوتی و نقص عضو می‌شود.


حوادث کار که در سال گذشته به وقوع پیوسته بالغ بر یک هزار و ۲۲۹ مورد بود که عدم نظارت در کارگاه توسط کارفرما بیشترین علت وقوع حوادث در سال گذشته ثبت شده است


هرچند به گفته وی ۲۵ درصد در مقایسه با ۷۵ درصد رقم بالایی نیست اما در طول سال شاهد مرگ و نقص عضو بسیاری از مردم اصفهان در حوادث ناشی از کار هستیم به طوریکه اصفهان در سهل انگاری کارفرمایان، در رتبه اول و در سهل انگاری کارگران نیز در مرتبه دوم است.


نقص فنی و وجود دستگاه بدون حفاظ رتبه دوم را در وقوع حوادث کار دارد


اگر چه با مقایسه دو ماهه اول امسال با سال گذشته اختلاف فاحش آمار حوادث کار را شاهدیم اما این به معنای اصلاح ساختار کیفی صنایع یا بالا بردن میزان ایمنی کارگران نبوده است بلکه به دلیل بحران‌های اقتصادی شاهد تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید و کار به ۳۰ درصد در بسیاری از صنایع استان هستیم که همین مسئله در کاهش آمار حوادث کار نقش اساسی را ایفا می کند و این بدان معناست هنوز اصفهان در ایمن سازی محیط کار راه های نرفته بسیاری در پیش دارد.


سرپرست اداره بازرسی کار استان اصفهان با بیان اینکه میزان حوادث کار که در سال گذشته به وقوع پیوست بالغ بر یک هزار و ۲۲۹ مورد بود، گفت: عدم نظارت در کارگاه توسط کارفرما بیشترین علت وقوع حوادث در سال گذشته ثبت شده است.


کارفرما در وقوع حادثه ذوب آهن مقصر شناخته شد


وی با اشاره به اینکه وجود دستگاه بدون حفاظ یا نقص فنی رتبه دوم را در وقوع حادثه داشته است، افزود: سهل انگاری و بی احتیاطی کارگران در حادثه، عدم آموزش کارگر، عدم تهیه وسایل حفاظت برقی توسط کارفرما و در رتبه آخر عدم استفاده از حفاظت برقی توسط کارگر دلیل وقوع حوادث گزارش شده است.


در گزارش‌های مستند اداره کل کار و تعاون و امور اجتماعی کارفرما بیشترین سهم و علت اصلی را در وقوع حوادث داشته است چه بسا اینکه در وقوع حادثه سقوط کابین در فولاد مبارکه و فوت دو نفر و همچنین وقوع انفجار در ذوب آهن که منجر به مرگ سه کارگر شد، کارفرما مقصر شناخته شد.


سرپرست اداره بازرسی کار استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر شاهد عدم رعایت ایمنی کار در یک محیط کاری باشیم در مرتبه اول تذکر و در مرتبه دوم ارجاع به دستگاه قضایی و در مرحله سوم پلمب آن واحد صنفی و صنعتی را در دستور کار داریم، اعلام داشت: در حادثه انفجار در ذوب آهن که سال ۹۴ به وقوع پیوست، کارفرما مقصر شناخته شد که ضمن پرداخت دیه، زخمی‌ها را برای معالجه به آلمان انتقال اعزام کرد.


پارسال ۱۰۰ مرد بر اثر حوادث ناشی از کار شامل اصابت جسم سخت، سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی جان باختند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ با افزایش ۳.۱ دهم درصدی روبه رو بوده است


وی با بیان اینکه وقوع حوادث کار ناشی از اعمال ناایمن و یا شرایط ناایمن است که در جریان حادثه ذوب آهن اعمال ناایمن نقش داشته است، اضافه کرد: در حادثه ذوب آهن شرایط نا ایمن نبوده که منجر به پلمب آن واحد شود بلکه اعمال نا ایمن سبب آن شده است.


مقصودی با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال چهار هزار و ۱۹۸ مورد بازرسی از محیط های کاری در استان اصفهان صورت گرفته است، گفت: حدود ۶۰ بازرس تحت نظر اداره کل کار هستند که با توجه به اینکه ۱۰۱ هزار کارگاه ثبت شده در تامین اجتماعی داریم که بین ۱۲ تا  ۱۳ هزار کارمند دارد، هر سه سال یکبار نوبت بازرسی می‌رسد.


افزایش ۳.۱ دهم درصدی تلفات ناشی از حوادث کار در اصفهان


کارشناس آمار پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به اینکه تلفات ناشی از حوادث کار در استان اصفهان ۳.۱ دهم درصد افزایش و مصدومیت ها ۳.۴ درصد کاهش داشته است، گفت: پارسال ۱۰۰ مرد بر اثر حوادث ناشی از کار شامل اصابت جسم سخت، سقوط از ارتفاع و برق گرفتگی جان باختند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ با افزایش ۳.۱ دهم درصدی روبه رو بوده است.


لیلا کریمیان افزود: در این مدت دو هزار و ۶۶۵ آقا و ۹۸ خانم در محل کار مصدوم شدند که این آمار ۳.۴ دهم درصد کاهش داشته است.


با وجودی که مدیر کل پزشکی قانونی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در گفتگوهای مختلف رسانه‌ای خود در هر سال خبر از افزایش حوادث به نسبت سال گذشته می‌داد اما آنچه قابل تامل است اینکه به گفته غفور راستین مدیر حوادث پزشکی استان اصفهان، بیشترین حوادث کار شامل کارگران بین ۲۰ تا ۴۰ ساله می‌شود.


در ازای هر حادثه ناشی از کار به طور متوسط ۴۵۰ میلیون ریال هزینه ملی به جامعه تحمیل می شود.


اگر چه سرپرست بازرسی اداره کل کار و امور اجتماعی استان اصفهان معتقد است که برای پیشگیری از حوادث کار و ارتقای ایمنی کار در صنایع مسئول ایمنی مستقر کردیم اما این گفته وی در حالی است که مسئولان ایمنی که از سوی اداره کل کار در صنایع مستقر هستند، حقوق بگیر کارفرمایان اند و چطور امکان دارد از کسی که مخارج زندگی خود را دریافت می‌کنند، گزارش تخلف کار ارسال کنند.


وقتی همین پرسش و تامل را از سرپرست بازرسی اداره کل کار و امور اجتماعی استان اصفهان جویا شدیم، تنها با سکوت مواجه شدیم و پاسخی که شنیدیم مبنی بر این بود که به طور قطع همه کارفرمایان از سرمایه انسانی که در اختیار دارند آگاه است و اقدامی در جهت آسیب به آنها انجام نمی دهد. اما باید دقت نظر داشت که بیشتر حوادث کاری که به وقوع می پیوند کارفرما هیچگاه تصور نمی کرده که این نقص سیستم حادثه آفرین باشد و چون باور نداشته است، با وجود دانستن نقص فنی توجه‌ای نشان نمی دهد و این همان سهل انگاری است که رتبه اول را در رقم زدن حوادث کار را به خود اختصاص داده است.

منبع : مهر


خبر های مشابه بی تدبیری کار دست کارگران اصفهانی داد/ کسب رتبه دوم حوادث

کاهش ۲۷ درصدی مرگ افراد در حوادث کار سیستان و بلوچستان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان، رضا عبدی اظهار …

۳۰ کارگاه ناایمن ساختمانی در مازندران پلمب شد

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش ، کامران اصغری اظهار داشت: هر ساله شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در استان …

حوادث کار در مازندران ۸۱ قربانی گرفت

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش ، علی عباسی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۶ تعداد …

حوادث ناشی از کارعلیرغم رشد جمعیت کارگری ثابت ماند/فوت ۸۴۲ کارگر

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملعلی مظفری در گفتگو با با اشاره به آمار حوادث ناشی از کار در سال گذشته گفت: …

آخرین اخبار و مقالات