باید راه نفوذ ایران به مدیترانه را سد کرد

باید راه نفوذ ایران به مدیترانه را سد کرد
بازدید 88 زمان 2017/07/08 کد خبر 8622

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، روزنامه معاریو  اسرائیل با اشاره به تلاش ایران برای ایجاد پل زمینی به …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، روزنامه معاریو  اسرائیل با اشاره به تلاش ایران برای ایجاد پل زمینی به منظور ارتباط با مناطق شمال عراق و از آنجا تا سوریه و لبنان و راه یافتن به مدیترانه، عربستان را پایگاه اصلی برای رقابت با ایران در مدیترانه برشمرد.

به نوشته این روزنامه، این پل زمینی موجب نفوذ ایران در سوریه و لبنان شده و و به این ترتیب ایران می تواند از طریق بندر لاذقیه به دریای مدیترانه راه یابد.

معاریو مدعی شد ساخت این پل موجب می شود اسرائیل برای دستیابی به اطلاعات مربوط به کاروان های سلاح با مشکل روبه رو شود و به سختی بتواند در رفت و آمد این کاروان ها اختلال ایجاد کند به عبارت دیگر این وضعیت بیانگر تاثیر ایران و نقشه منطقه ای راهبردی است که آن را قادر می سازد برای تقویت حزب الله از جمله تولید و توسعه موشک ها در لبنان، راه های جایگزین پیدا کند.

امید اسرائیل به فشارهای آمریکا

در این میان اسرائیل بر این باور است که فقط فشار آمریکا می تواند مانع از این وضعیت شود اما روشن نیست آمریکا چه موضعی در قبال این موضوع داشته باشد یا اصلا در این خصوص موضع گیری کند یا خیر؟

همچنین اسرائیل ترجیح می دهد واشنگتن در سوریه نقش اصلی را ایفا کرده و به طور خاص مانع حضور ایران و نزدیک شدن جنبش های مرتبط با آن از جمله حزب الله به بلندی های جولان در نقطه مرزی شود.

در همین ارتباط اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل بر این باور است، ایران علاوه بر اسرائیل دشمنان زیادی در منطقه خاورمیانه دارد که بیشتر آنان را عرب های اهل تسنن تشکیل می دهند و بر این اصل تکیه دارد که «دشمن دشمنم، دوست من است».

بر همین اساس برخی گزارش ها حاکی از تقویت روابط اسرائیل و عربستان در سال های اخیر است و در همین چارچوب تعداد زیادی از مسئولان بلندپایه اسرائیلی با سعودی ها دیدار کردند که از بین آنان می توان به تعدادی از مسئولان موساد با شخصیت های بلندپایه سعودی اشاره کرد که نمونه آن ملاقات آنان با امیر بندر بن سلطان است که تا چند سال پیش رئیس سرویس امنیتی و اطلاعاتی سعودی و رئیس شورای امنیت ملی این کشور بود و دشمن بزرگ ایران به شمار می آید.

در این میان گفته می شو در سال ۲۰۰۷ ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل با بندر بن سلطان به طور محرمانه ملاقات کرد و در آن امکان پرواز هواپیماهای اسرائیلی بر فراز حریم هوایی عربستان در صورت حمله به تاسیسات اهسته ای ایران مورد بررسی قرار گرفت .

از سوی دیگر در پی تلاش اسرائیل برای تقویت روابط با عربستان و کشورهای عرب اهل تسنن، گزارش های خبری در خصوص ایجاد شبکه خط آهن اسرائیل با این کشورها مطرح شد که گفته می شود از حیفا به پل ملک حسین در گذرگاه مرزدی اردن متصل می شود.

بر اساس طرح احداث شبکه خط آهن از اسرائیل به سمت اردن، اسرائیل از آنجا به سایر کشورهای عربی متصل می شود به گونه ای که به عربستان و امارات راه می یابد و خط آهن مزبور را خط آهن صلح منطقه ای می داند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه باید راه نفوذ ایران به مدیترانه را سد کرد

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات