۷۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از پهنای استان کرمان عبور می‌کند / کشف بالغ بر یک هزار تن مواد مخدر در ۳۸ سال گذشته

۷۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از پهنای استان کرمان عبور می‌کند / کشف بالغ بر یک هزار تن مواد مخدر در ۳۸ سال گذشته
بازدید 79 زمان 2017/07/12 کد خبر 8758

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، یدالله موحد روز چهارشنبه در نشست ملی همکاری‌های قضائی بین المللی در زمینه …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، یدالله موحد روز چهارشنبه در نشست ملی همکاری‌های قضائی بین المللی در زمینه معاضدت قضائی و استرداد مجرمان با حضور ژان برنارد اشمید دادستان کشور سوئیس افزود: استان کرمان به لحاظ موقیت جغرافیایی در کریدور ترانزیت و تردد شبکه ها و باندهای بزرگ قاچاق بین المللی مواد مخدر واقع شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان کرد: استان کرمان در خط مقدم مقابله با باندهای شرارت و قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر قرار گرفته و بدون حمایت های بین المللی، هزینه های سنگین و قابل توجهی متقبل شده است.

وی عنوان کرد: مردم، مقامات قضایی، عوامل اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمان با درک صحیح از ابعاد و شدت تهدید مواد مخدر برای جوامع بشری و بر اساس رسالت انسانی خود در محدوده سیاست ها، راهبردها و مقررات داخلی و اسناد بین المللی در طول ۳۸سال مبارزه ای فراگیر و جامع با هدف کاهش عرضه و تقاضا و دستیابی به جهانی عاری ازسوء مصرف مواد مخدر، روانگردان را داشته‌اند.

این مقام قضایی دراستان کرمان خاطرنشان کرد: استان کرمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود از شرق و جنوب شرق با استان سیستان و بلوچستان و کشورهای پاکستان و افغانستان به عنوان بزرگترین مرکزمواد مخدر جهان همجوار است و به دلیل ویژگی های طبیعی در استان کرمان و سیستان وبلوچستان، کویری بودن و وجود مسیرهای تردد مختلف و نزدیکی این مسیرها برای دستیابی به بازارهای مصرف بین المللی بویژه کشورهای اروپایی، در کریدور ترانزیت و تردد شبکه ها و باندهای بزرگ قاچاق بین المللی مواد مخدر واقع شده است .

وی ادامه داد: استان کرمان در حال حاضر پهناورترین استان کشور است و به عنوان قطب جنوب شرق کشور مطرح است.

موحدگفت: ۴۰۰ نفر از فرزندان استان کرمان در میدان مبارزه با قاچاقچیان مسلح بین المللی جان خود را از دست داده اند و این استان بیش از یک هزار نفر نیز جانباز تقدیم کرده است.

کرمان تجربیات ارزشمندی در امر مبارزه با جرایم سازمان یافته داخلی و فراملی مواد مخدر دارد

وی با اشاره به این مطلب که جمع قابل توجهی از آن زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر از اتباع بیگانه بویژه از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند، ادامه داد: در حقیقت استان کرمان به لحاظ موقعیت خاص خود در دنیا ، در امر مبارزه با جرایم سازمان یافته داخلی و فراملی مواد مخدر جایگاه ویژه ای داشته وتجربیات ارزشمندی دارد.

وی باتاکید بر اینکه ایران از جمله استان کرمان تولید کننده مواد مخدر نیست، بیان کرد: کشف متوسط سالیانه بیش از یک صد تن انواع موادمخدر و روانگردان در استان کرمان دلالت بر اراده قوی عوامل استانی در مبارزه با مواد مخدر دارد.

ضبط وجوه حاصله از درآمدهای نامشروع مواد مخدر ضرورت دارد

این مقام قضایی اظهار کرد: امروزه امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردها و پیش سازها متوقف براین است که امکان گردش و تطهیر عوائد حاصله از قاچاق در نظام پولی و بانکی بین المللی از بین رفته و با ضبط وجوه حاصله از درآمدهای نامشروع مواد مخدر به بنیان های تولید و توزیع شبکه ها و باندهای بین المللی مواد مخدر و روانگردها ضربه اساسی وارد کرده است.

وی ادامه داد: جامعه جهانی شاهد این است که عوائد حاصل از قاچاق مواد مخدر به طورتصاعدی افزایش یافته و علاوه بر این به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه گروه های تروریستی نیز محسوب می شود.

موحد بیان کرد: محدود سازی تولید و کشت خشخاش و کشت جایگزین در کشورهای تولید کننده یک ضرورت است ولی واقعیت این است که در جهت توسعه سطح زیر کشت و مکانیزه کردن آن حمایت هایی به عمل آمده و در زمینه تبدیل و توزیع نیز با مماشات برخورد و ملاحظاتی مورد توجه قرار می گیرد و همین امر باعث افزایش مواد مخدر شده است.

وی یادآور شد: بهره گیری از ظرفیت های مخابراتی و تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی وکمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی ارتکاب جرایم سازمان یافته فراملی از جمله قاچاق موادمخدر، فساد، تطهیر عوائد نامشروع و هر آنچه در کنوانسیون بین المللی مقابله با جرایم سازمان یافته سازمان ملل متحد به عنوان جرایم سازمان یافته فراملی آمده را تسهیل کرده است.
۲۹٫۵میلیون نفر در جهان از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند.

وی با بیان اینکه تهدیدات جرایم سازمان یافته نسبت به صلح و امنیت جهانی در مقایسه با گذشته جدی تر و خطرناک شده است، گفت: در گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ میلادی،۲۹٫۵میلیون نفر در جهان از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می برند و در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۵۰ میلیون نفر مواد مخدر مصرف کرده اند و ۶ درصد از جمعیت بزرگ سال جهان درگیرمصرف مشکل ساز مواد مخدر بوده اند.

وی ادامه داد: عامل ۷۰ درصد از اثرات منفی بر سلامت مرتبط با اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر در سطح دنیا است،.
وی گفت: هپتاتیت C عامل بیشترین آسیب در بین ۱۲ میلیون مصرف کننده مواد مخدردر دنیا است و ۲۲۲ هزار نفر به واسطه هپاتیت C جان خود را از دست داده است.

یک سوم تا یک پنجم درآمدهای گروه های جنایت کار بین المللی حاصل از فروش موادمخدر است

موحدگفت: یک سوم تا یک پنجم درآمدهای گروه های جنایت کار بین المللی حاصل از فروش موادمخدر است و انتظار می رود که همه دولت ها و نهادهای بین المللی با یک اراده و مشارکت جمعی و هم افزایی و بهره گیری از تجربیات گذشته و توانمندی ها و ظرفیت های در اختیار سیاست جنایی جامعه و کارآمدی در قبال جرایم مواد مخدر اتخاذ کنند و از دولت ها و مناطقی از جهان که فعالیت های چشمگیری در عرصه مقابله با عرضه و تقاضای مواد افیونی دارند حمایت همه جانبه و موثری به عمل آورند.

گفتنی است، نشست ملی همکاری های قضائی بین المللی در زمینه معاضدت قضائی و استرداد مجرمان با حضور ژان برنارد اشمید دادستان کشور سوئیس ۲۱ و ۲۲ تیرماه در کرمان برگزار می شود.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ۷۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از پهنای استان کرمان عبور می‌کند / کشف بالغ بر یک هزار تن مواد مخدر در ۳۸ سال گذشته

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات