ایران در جایگاه شصتم امنیت سایبری

ایران در جایگاه شصتم امنیت سایبری
بازدید 130 زمان 2017/07/16 کد خبر 8874

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سازمان ملل متحد به تازگی یک بررسی درباره میزان امنیت سایبری در کشورهای …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سازمان ملل متحد به تازگی یک بررسی درباره میزان امنیت سایبری در کشورهای مختلف انجام داد که برخلاف انتظار فاصله نسبتا زیادی بین کشورهای قدرتمند جهان در این زمینه وجود دارد. ایران در این رده‌بندی با کسب امتیاز ۴۹۴/ ۰ از یک در رده شصتم جهان و چهاردهم آسیا و اقیانوسیه به جز مناطق عرب‌نشین قرار دارد.

فهرست جهانی امنیت سایبری (GCI) توانایی دفاعی ۱۳۴ کشور را بر اساس پنج عامل سنجیده‌است: فنی، سازمانی، قانونی، همکاری و پتانسیل رشد. این فهرست کشورها را بر اساس ترتیب‌های متفاوتی لیست کرده‌است که ازجمله آن می‌توان به ترتیب بر اساس «متعهدترین کشور به امنیت سایبری» اشاره کرد. سنگاپور در رتبه‌ اول متعهدترین کشور به امنیت سایبری  قرار دارد. گرچه آمریکا با رتبه دوم در این فهرست در زمینه‌های قانونی، سازمانی و پتانسیل رشد از سنگاپور بالاتر است، اما سنگاپور در زمینه همکاری، امتیاز بهتری نسبت به آمریکا دریافت کرده‌است و در مجموع توانست در رتبه اول متعهدترین کشورها به امنیت سایبری قرار بگیرد.

هشت کشور بعدی در این فهرست به ترتیب عبارت‌اند از: مالزی، عمان، استونی، موریتاری، استرالیا، گرجستان و فرانسه (مشترکا هشتم)، کانادا و روسیه.

این بررسی نشان داد که گرچه بین ثروت کشورها فاصله زیادی وجود دارد، اما کشورهای فقیرتر مانند مالزی و عمان از کشورهای ثروتمندی مانند فرانسه و کانادا در زمینه امنیت سایبری بهتر عمل کرده‌اند. داده‌های این بررسی نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه از کمبود متخصصان امنیت سایبری آموزش‌دیده رنج می‌برند. همچنین در این کشورها درک کاملی از اهمیت و نیاز به امنیت سایبری وجود ندارد و در این زمینه در قوه‌های قضاییه و مقننه این کشورها هنوز چالش‌هایی وجود دارد.

نیمی از کشورهایی که در این بررسی شرکت کرده‌اند هیچ استراتژی خاصی برای امنیت سایبری خود نداشته‌اند. بیش از نیمی از کشورها نیز هیچ آموزشی برای پلیس‌هایشان در این زمینه در نظر نگرفته‌اند. سازمان ملل در نظر گرفتن یک استراتژی برای امنیت سایبری را «اولین قدم حیاتی» برای هر کشوری عنوان کرده‌است. 

نکته جالب توجه دیگر این گزارش فاصله زیاد بین پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در زمینه امنیت سایبری است. آمریکا در رده دوم، فرانسه در رده هشتم، روسیه در رده دهم، انگلیس در رده دوازدهم و چین در رده سی و دوم قرار دارند.

در ادامه این گزارش آمده‌است که در‌حال‌حاضر هیچ استاندارد جهانی برای امنیت سایبری وجود ندارد و این موضوعی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. امنیت سایبری، اکوسیستمی است که باید در آن قوانین، سازمان‌ها، مهارت‌ها، همکاری‌ها و پیاده‌سازی‌های فنی هماهنگ با یکدیگر باشند تا بیشترین تاثیر را از خود به جای بگذارند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ایران در جایگاه شصتم امنیت سایبری

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات