تحریم‌های جدید علیه تهران/ ایران بر خلاف کشورهای عرب در برابر آمریکا به زانو در نخواهد آمد

تحریم‌های جدید علیه تهران/ ایران بر خلاف کشورهای عرب در برابر آمریکا به زانو در نخواهد آمد
بازدید 127 زمان 2017/07/19 کد خبر 8974

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، به نقل از روزنامه رای الیوم، ایران پاسخ قاطعانه‌ای به تهدیدات آمریکا خواهد …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، به نقل از روزنامه رای الیوم، ایران پاسخ قاطعانه‌ای به تهدیدات آمریکا خواهد داد و بر خلاف کشورهای عرب در برابر آن به زانو در نخواهد آمد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر در برابر تهدید علیه ایران عقب گرد خواهد داشت.

تهدیدهای ترامپ علیه ایران و باج‌گیری از عرب‌ها

ترامپ هر زمان درباره منطقه خاورمیانه و بخصوص ایران اظهاراتی ایراد یا پیام هایی را توییت می کند، حاکی از این است که عملیات باج‌گیری جدیدی را از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان کلید زده است تا از این طریق صدها میلیارد در قالب قراردادهای تسلیحاتی یا سرمایه گذاری از این کشور از آن خود کند و اغلب این سیاست باجگیری نیز نتیجه بخش بوده است.

اظهارات تکراری ترامپ علیه توافق هسته‌ای

ترامپ بار دیگر در اظهاراتی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که به امضای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در ۲۰۱۵ ختم شد، تاکید کرد این توافق، توافق بسیار بدی است و دولت او با وجود ادامه پایبندی به آن، تحریم های اقتصادی جدیدی را علیه ایران وضع می کند که دلیل آن آزمایش موشک های بالستیک و برنامه پیشرفته سازی قایق های تندرو در ایران است.

پاسخ سریع ایران به تهدیدهای ترامپ

پاسخ ایران به اظهارات دونالد ترامپ بسیار سریع بود به این ترتیب که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه بررسی قانونی را آغاز کردند که هدف از آن تقویت برنامه موشکی بالستیک با پشتوانه مالی ۲۶۰ میلیون دلار و نیز  تقویت سپاه قدس با ۲۶۰ میلیون دلار دیگر است؛ نیروهایی که  مامور فعالیت های برون مرزی ایران به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی هستند.

ترس ترامپ از موشک‌های بالستیک ایران

دولت ترامپ از موشک های بالستیک ایران بیم دارد، زیرا در شرایطی که از تهدید کره شمالی خلاص نشده و چه بسا هیچ وقت خلاص نشود، به تهدید دیگر از سوی ایران نیاز ندارد و دوم اینکه از نظر وی اگر روزی به هردلیلی جنگی در منطقه خلیج آغاز شود، این موشک ها که بُرد برخی از آنها به بیش از دو هزار کیلومتر می رسد، تهدیدی برای رژیم صهیونیستی و پایتخت ها و شهرهای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است.

توجه ترامپ به امنیت رژیم صهیونیستی

به نظر می رسد دولت دونالد ترامپ آنقدر که امنیت رژیم صهیونیستی برایش مهم است، چندان اهمیتی برای تامین امنیت پایتخت های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قائل نیست و آمریکا بود که به ویران ساختن پایتخت ها و شهرهای عربی بدون هیچ رحمی اقدام و آن را به تلی از خاک تبدیل کرد که جدیدترین مورد آن نیز  شهر موصل در شمال عراق و پیش از آن بغداد و طرابلس لیبی بود.

دلیل تهدیدهای تازه آمریکا علیه ایران چیست؟

شاید این نخستین بار است که واشنگتن در ارتباط با برنامه توسعه قایق های جنگی تندرو ایران را به تحریم های جدید تهیدد می کند و این موضوع دو دلیل اصلی دارد:

نخست: آمریکا این قایق ها را تهدیدی اساسی برای ناو های هواپیمابر و رزمناو های خود می داند و معتقد است این قایق ها می توانند فعالیت آنها را با خطر روبرو کنند.

دوم: آمریکا و همپیمانان عرب این کشور می دانند این قایق ها می توانند در صورت هر تهدیدی ایستگاه های آب شیرین کن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را هدف حمله قرار دهند، حال آنکه این ایستگاهها بیش از ۸۰ درصد از نیاز این کشورها به آب شیرین را تامین می کند در نتیجه حمله مزبور می تواند بحران شدید  آب را به دنبال داشته باشد.

ترامپ تاجر حرفه‌ای و تشنه پول

نکته قابل توجه اینکه ترامپ تاجر حرفه‌ای است و مدام اطراف کشورهای عرب خلیج فارس می چرخد چرا که تشنه ثروت و پول بوده و سیری ناپذیر است، هر چند سعودی ها در جریان میزبانی از ترامپ متعهد شدند عطش او را با بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار سیراب کنند.

واکنش ایران به تهدیدهای ترامپ چه خواهد بود؟

اما تهدید ترامپ علیه ایران مبنی بر وضع تحریم های اقتصادی جدید تنها توافق هسته‌ای را با چالش مواجه نمی کند بلکه چه بسا یا واکنش های مستقیم ایران را به دنبال داشته باشد یا پاسخ غیر مستقیم آن در عراق، سوریه، یمن را رقم بزند حال آنکه آمریکا در کشوری مانند عراق بیش از شش هزار نیرو دارد.

ترامپ از تهدیدها علیه ایران عقب خواهد نشست

با این توضیحات احتمال بازنگری رئیس جمهور آمریکا در تهدیدهای خود مبنی بر وضع تحریم های جدید وجود دارد، همانطور که از تعهد خود در خصوص لغو توافق هسته‌ای با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری عقب نشینی کرد، چرا که به خوبی می داند ایران مانند کشورهای عربی نیست که بتواند آن را به زانو در بیاورد و به همه خواسته های وی بدون اتلاف وقت پاسخ مثبت دهد.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه تحریم‌های جدید علیه تهران/ ایران بر خلاف کشورهای عرب در برابر آمریکا به زانو در نخواهد آمد

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات