برگزاری کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز

برگزاری کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز
بازدید 134 زمان 2017/08/09 کد خبر 9530

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سامان یغمائی دبیر علمی این کنفرانس گفت: با توجه به رشد و پیشرفت‌های …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سامان یغمائی دبیر علمی این کنفرانس گفت: با توجه به رشد و پیشرفت‌های چشمگیر در علوم مهندسی، برپایی چنین کنفرانس‌هایی با حضور صاحب نظران می‌تواند نقش اساسی در جهت ارتقای دانش مهندسان و دانشجویان داشته باشد.

سامان یغمائی گفت: برگزاری چنین کنفرانس هایی می تواند منجر به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت شود. در این کنفرانس از افراد صاحب نظر و مهندسان زلزله و مدیریت بحران دعوت شده تا کارگاه های تخصصی در حوزه ی زلزله شناسی برگزار کنند .

وی با بیان اینکه پنج کارگاه تخصصی در این کنفرانس برگزار می‌شود، یادآور شد:در این کارگاه ها آموزش نرم افزار تخصصی تحلیل ریسک، روند پایش و آنالیز داده های لرزه ای شمال غرب کشور، آسیب شناسی مطالعات برآورد خطر زمین لرزه در ایران، سیستم های نوین کنترل لرزه ای در ساختمان و پدافند غیرعامل-سازه و استحکامات بررسی می شود .

وی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ عنوان مقاله حاوی آخرین دستاوردهای علمی توسط پژوهشگران در کنفرانس ارائه شده است، اظهار کرد: حدود ۳۰ عنوان مقاله به طور شفاهی و ۳۵ عنوان مقاله به شکل پوستر در این کنفرانس ارائه می شود.

یغمائی با بیان اینکه در این کنفرانس ۷۰ درصد محور سخنرانی ها زلزله ی ارسباران است، اعلام کرد: روز سوم کنفرانس، بازدید علمی از گسل های منطقه ارسباران، گسل شمال تبریز و شبکه ی لرزه نگاری تبریز انجام می شود .

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با همکاری وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه ها و نهادهای علمی استان و کشور در راستای کاهش آسیب پذیری ساختمان ها در برابر زلزله و جهت آشنایی با آخرین فناوری های رایج در عرصه ی مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز را برگزار می‌کند .

دبیر علمی کنفرانس ملی ساخت‌وساز در مناطق لزره خیز با اشاره به دو زلزله ی دلخراش ارسباران که منجر به فوت تعدادی از هموطنان و آسیب‌های زیادی در منطقه شد، خاطرنشان کرد: زلزله‌ی ارسباران با قدرت ۶٫۲ ریشتری منجر به آسیب جدی ساختمان‌های واقع در این مناطق شد.خوشبختانه در حال حاضر اقدامات علمی خوبی بر شرایط لرزه خیزی منطقه انجام شده و در قالب مقاله‌های علمی در کنفرانس های ملی و بین المللی به چاپ رسیده است .

وی با تاکید براینکه رکوردهای ثبت شده از زلزله های گذشته حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص گسل های منطقه ی مورد مطالعه است، اعلام کرد:با توجه به اینکه تجربه ی شرایط واقعی وقوع زلزله در هر زمان و مکان، امکان پذیر نیست در نتیجه باید پس از وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله، برای بهره برداری از داده های مربوطه بهره ی لازم را از دیتاها کسب کرد و این موضوع در خصوص کلان شهرهایی مانند تهران و تبریز از اهمیت بالاتری برخوردار است .

دبیر علمی کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لزره خیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ساختمان ها چگونه سازه‌های مقاوم در برابر زلزله داشته باشند، اظهار کرد: جهت دستیابی به سازه‌های مقاوم در برابر زلزله باید به سه نکته ی اساسی توجه کرد. در گام اول باید شناخت مناسبی از شرایط لرزه خیزی منطقه به دست آورد که قطعاً این مسئله تابع شرایط مربوطه به منابع لرزه‌زا و تاریخچه ی زلزله‌های گذشته در منطقه می‌شود .

وی ادامه داد: گام دوم رعایت اصول پایه‌ی طراحی سازه‌ها در برابر نیروهایی مانند زلزله است و گام سوم اجرای مناسب طرح‌ها براساس نقشه‌های دقیق است که در صورت عدم رعایت نکات فنی تمامی تلاش‌های قبلی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه گسل شمال تبریز با طول ۱۵۰ کیلومتر یکی از گسل‌های فعال کشور است، تاکید کرد: گسل تبریز دارای پتاسنل لرزه خیزی بالایی است و در طول تاریخ نیز نشانگر این واقعیت بوده که شهر می‌تواند در معرض زلزله‌های قوی قرار بگیرد .

یغمائی با اشاره به اینکه تاکنون در منطقه‌ی آذربایجان زلزله‌ی قدرتمندی ثبت نشده است، اعلام کرد: زلزله‌ی ارسباران به عنوان زلزله‌ای متوسط در منطقه به وقوع پیوست که در ۵۰ ایستگاه مختلف رکورد این زلزله ثبت شد. بر همین اساس از این رکوردها دیتا بیس خوبی نیز به دست آمد که در این راستا اقدامات ارزشمندی انجام شد .

گفتنی است؛ کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز یادبود زلزله ی ارسباران روز ۲۰ و ۲۱ مرداد ماه امسال در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود و در انتهای کارگاه تخصصی کنفرانس گواهی نامه ی شرکت در این کارگاه برای افراد شرکت کننده ارائه می شود .

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه برگزاری کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات