قاسمی: سخنان سرلشکر باقری درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان دقیق و به جا بود/یکی از اهداف ایران حفظ برجام از طرق مختلف است

قاسمی: سخنان سرلشکر باقری درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان دقیق و به جا بود/یکی از اهداف ایران حفظ برجام از طرق مختلف است
بازدید 100 زمان 2017/08/21 کد خبر 9863

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخاجه در نشست خبری امروز خود با تبریک دولت …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخاجه در نشست خبری امروز خود با تبریک دولت جدید و آرزوی موفقیت برای دولت و وزرای جدید در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه پیشمرگه اقلیم کردستان و پاسخ به اظهارات سرلشکر باقری گفت: همه آزاد هستند که صحبت کنند، مواضع ما درباره همه پرسی، عراق و تمامیت ارضی آن روشن است. سخنان سرلشکر باقری دقیق و به جا بوده و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

امیدواری به برگزاری نشست‌های گروه‌های پنج‌گانه بین تهران و کابل

سخنگو درباره سفر ظریف به افغانستان و تعویق سفر هیئت ایرانی به کابل گفت: درباره زمان اظهار نظرهایی می‌شود، اما در آن زمان مشخص شده دستور کارها درست در نمی‌آید، اما امیدوارم هر چه زودتر نشست گروه‌های پنج‌گانه استمرار یابد.

انتظار بیشتری از حاکمیت ترامپ وجود ندارد

قاسمی در خصوص موضع‌گیری ترامپ درباره اقدامات نژادپرستانه در آمریکا گفت: مواضع دولت جدید آمریکا و استانداردهای دوگانه آن‌ها مشخص است و در این حوادث موضع‌گیری‌های آمریکا سیاست‌های آن‌ها را نشان می‌دهد و چیز عجیبی نیست و انتظار از حاکمیت ترامپ همین است.

حمایت و حفاظت از برجام از طرف مختلف

وی در خصوص اقدام عملی وزارت خارجه برای مقابله با اقدامات ضد برجامی امریکا گفت: همانطور که رئیس جمهوری و وزیر در سخنان خود گفتند یکی از اهداف و ویژگی‌هایی که این دوران جدید خواهد داشت بحث حمایت از برجام و حفاظت از آن خواهد بود که از طرق مختلف باید پیگیری شود. برجام یک بحث بین المللی چند جانبه است و فکر می‌کنم بتوانیم در یک اجماع فراگیر حفاظت از آن و دستاوردهایش را داشته باشیم.

سفر سرلشگر باقری به ترکیه بی‌نظیر بود

سخنگو در خصوص سفر سرلشگر باقری به ترکیه گفت: این سفر بی نظیر بود به لحاظ اینکه در ۴۰ سال گذشته در این سطح تبادل نداشتیم که به دعوت همتای ترک صورت گرفت. استقبال بسیار خوب و مذاکرات بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای بود و دیدار مثبت و سازنده‌ای با رئیس جمهوری ترکیه داشتند. در باره این سفر باید کمتر صحبت کرد و در آینده شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه خواهیم بود. قرار شد این سفرها ادامه یابد و امیدواریم در آینده نه چندان دور در تهران ادامه گفتگوها را داشته باشیم. در حوزه تاثیرات منطقه تاثیرات خاصی خواهد داشت. این سفرها در برهه‌هایی خاص صورت می‌گیرد و از فاز خاصی به فاز خاص دیگری سرایت پیدا می‌کند و ما می‌توانیم در سطوح نظامی و دفاعی گفتگو کنیم. این سفر یک جهش و گام تکاملی در روابط دو کشور بود و فکر می‌کنم تاثیرات مثبتی در تحولات منطقه داشته باشد.

بهبود اعتبار گذرنامه ایرانی

سخنگو در خصوص بازگشت اعتبار به گذرنامه ایرانی گفت: از اساس با نگاه شما به ویزای ایرانی مخالفم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است. درباره قطر ما برای ورود شهروندانمان به قطر در لیست آن‌ها قرار داریم و بازرگانان ما می‌توانند برای سفر به قطر برای یک ماه بروند که به ۵ ماه هم می‌رسد. وضعیت ما نسبت به گذشته بسیار بهتر است و مذاکرات ما بسیار است و امیدوارم در آینده به نتیجه برسد.

تلاش برای بهبود وضعیت برخورد سفارت‌خانه‌ها با مراجعه‌کنندگان در تهران

قاسمی درباره برخورد ناشایست سفارتخانه‌ها (کشورهای خارجی در تهران) با مراجعه‌کنندگان گفت: این اتفاق جدیدی نیست و تلاش‌هایی شده و امیدوارم هر چه زودتر وضعیت مطلوبتری را شاهد باشیم.

آغاز به‌کار معاونت اقتصادی در وزارت خارجه

وی در خصوص بحث ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه گفت: این موضوع همیشه در دستور کار بوده و مغفول نبوده اما با توجه به اولویت‌های جدید و اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و رسالت جدید برای دیپلماسی، تصمیم گرفته شد برای هماهنگی بیشتر یک معاونت اقتصادی ایجاد شود. چند روز پیش در سازمان امور استخدامی تصویب شد که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. کار وزارت خارجه تصدی‌گری در حوزه اقتصادی نیست و این وزارتخانه تسهیل کننده همکاری‌های خارجی در بخش اقتصادی است. تقویت بخش‌های اقتصادی در نمایندگی‌های خارج از کشور یکی از اهداف ماست که جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کمک برای یافتن نیروی کار در خارج از کشور از جمله آن است و باید این اقدام در دوره جدید را گام مثبتی تلقی کرد.

قاسمی در خصوص تغییر ساختار در وزارت خارجه گفت: در چارچوب این چارت با استفاده از تجارب گذشته و نیازهای وزارت خارجه و شرایط جدید، اولویتها دائم جابجا می‌شود لذا این تغییرات احساس می‌شود. سه معاونت منطقه ای جای خود را به یک معاونت سیاسی خواهند داد که به اتفاق معاونت دیپلماسی اقتصادی مجموعه ادارات کل در حوزه دو جانبه را دنبال خواهند کرد که به شکلی زیر نظر وزیر خواهد بود ولی عملا باید با معاونتهای سیاسی و اقتصادی هماهنگ باشند. معاونت کنسولی باقی خواهد ماند و سخنگویی و دیپلماسی عمومی و اموزش با تغییرات جزئی به کار خود ادامه خواهند داد.

اولویت‌های سیاست خارجی دولت دوازدهم

سخنگو در خصوص اولویتهای سیاست خارجی دولت دوازدهم و کشورهای منطقه گفت: تلاش برای ارتقای روابط با همسایگان و کمک به صلح و ثبات هر چه بیشتر در منطقه و ارتقای کار با همسایگان در دستور کار است که مکانیسم‌هایی برای آن تعریف شده و تلاش ما برای مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و ثبات در منطقه است.

وی درباره تلاش برای بهبود روابط ایران و عربستان گفت: روابط دو طرفه است، ما اقدامات لازم را انجام دادیدم و امیدواریم عربستان در یک واقع بینی بهتر شرایط منطقه را ببیند. امنیت جمعی و آنچه می‌تواند برای همه سرنوشت ساز باشد ثبات و امنیت منطقه است. تماسهایی وجود داشت و اقدامات از سوی ایران انجام گرفت.

سخنگو در خصوص وضعیت حقوق شهروندی نیز گفت: در دولت جدید بحث ایرانیان خارج از کشور یک بحث اساسی است. ایرانیان داخل کشور جزو مسئولیت‌های وزارت خارجه نیستند.

قاسمی درباره دیپلماسی عمومی و استفاده وزارت خارجه از این ابزار گفت: ایرادات و انتقاداتی هست و تنها به وزارت خارجه برنمی‌گردد و مجموعه رسانه ها و دستگاه‌ها در کشور می‌توانند تاثیر گذار باشند.

وی همچنین افزود: سفرهای متعددی از کشورهای خارجی به کشور و همینطور برعکس داشته ایم که بخش عمده آن تلاش‌های وزارت ارشاد بود و این موضوعی است که هر قدر روی ان کار شود محدوده مشخصی ندارد و دیپلماسی عمومی می‌تواند کارهایی را انجام دهد.

تضعیف برجام یک تلاش بیهوده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر نماینده سازمان ملل به وین و گفتگو درباره برنامه هسته ایران با آژانس گفت: وظایف آژانس مشخص شده و تعریف شده است و آنچه درباره ایران منتشر کرده تماما پایبندی ایران به برجام بوده و نقطه ابهامی نیست. اگر برای تضعیف برجام تلاش می‌کنند یک تلاش بیهوده است زیرا اژانس با دقت وظایف خود را دنبال می‌کند و با توجه به وضعیت برجام که یک تفاهم چند جانبه است تصور بر این است که تلاش‌های نمایندگان آمریکا در تماس با آژانس موثر نیست اگرچه می‌تواند سنگ اندازی هایی باشد.

قاسمی در خصوص اعلام میانجیگری عراق و تکذیب عربستان گفت: آنچه در رسانه ها مطرح شاید به روابط عراق و عربستان بازگردد و ایران علاقه‌مند است که کشورهای همسایه بتوانند روابط مطلوب داشته باشند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما آنچه در این باره مطرح شد بین آنها بوده و چرایی این اتفاق را باید از مقامات عربستان و عراق پرسید.

وی درباره رفتار کشورها با زندانیان ایرانی و دریافت پول از آنها گفت: من در این باره توضیحی ندارم. برخی تسهیلات را نمایندگی های ما در قبال زندانیان تقبل می‌کنند و برای آنها وکیل گرفته اند و گاهی از این زندانیان دیدار می‌کنند و سعی می‌کنند نیازهای اولیه آنها را برطرف کنند.

توضیحاتی درباره اجلاس آستانه

سخنگو در خصوص اجلاس آستانه و تصمیم های جدیدی که قرار است در این اجلاس گرفته شود گفت: امیدوارم در شهریور ماه برگزار شود و ما در محور آستانه تلاش‌های پیشین خود را با دو کشور دیگر ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنیم یکی از ابزارهای موثر و کارآمد درباره سوریه است که جایگزین دیگری ندارد.

قاسمی افزود: استانه روند خاصی دارد و دستور کار تعیین شده ای را دنبال می‌کند که با دستور کار سفر باقری به ترکیه متفاوت است.

وی در خصوص عملیات مشترک نظامی ایران، روسیه و ترکیه در ادلب گفت: پاسخ را از همان منبع بگیرید.

سخنگو در خصوص تغییر نماینده ایران در سازمان ملل گفت: اطلاعی ندارم و چنین بحثی مطرح نیست.

قاسمی در خصوص دریافت غرامت از آمریکا درباره ۲۸ مرداد و زدن هواپیمای ایرانی گفت: این بحثها همواره مطرح بوده اما مجموعه کشور به نتیجه مشخصی نرسیده است.

وی درباره  ضرورت تاسیس دفتر وزارت خارجه در استان البرز گفت: در تعداد زیادی از مراکز استانها دفتر داریم که به تناسب نوع استان و استقبال صورت گرفته و ارتباط با کشورهای خارجی میتوانند اقدام کنند. درباره البرز اطلاع دقیقی ندارم.

لزوم آشنایی بیشتر ریاض با واقعیت‌های منطقه

قاسمی درباره میانجیگری برخی کشورها بین ایران و عربستان گفت: سیاست ما مشخص است، از هر تحولی که بتواند از تنش‌ها در منطقه بکاهد استقبال می‌کنیم. روابط همواره دو جانبه است و یکسویه نیست و باید هر دو کشور به شرایط خاصی برسند تا مراحلی را برای کاهش تنش آغاز کنند. دیگران مراجعه کردند تا در این خصوص گام‌هایی بردارند که ایران هم آن را نفی نکرده اما آنها موفقیتی نداشتند. دولت ریاض باید سعی کند با واقعیتهای منطقه آشنایی بیشتری داشته باشد و با آنها کنار آید.

سخنگو در خصوص تحولات در کویت و اتهام به ایران گفت: این بار اول نیست که برخی رسانه های کویت به انتشار اخبار کذب علیه ایران دست می‌زنند و بعد دروغ آن مشخص می‌شود. ادعا کردند که این گروه به ایران فرار کرده و دیروز اعلام کردند که آنها در کویت دستگیر شده اند و فکر می‌کنم دولت کویت باید از مکانیسم‌هایی استفاده کند تا این نشریات را ترغیب کند واقعیات را بخصوص درباره همسایگان عنوان کنند.

قاسمی در خصوص اهانت به ظریف در مجلس گفت: وزارت خارجه منافع ملی را به بد اخلاقی ها ارجح می‌داند و سیاست کلی وزارت خارجه صبر و متانت در مقابل بداخلاقی‌هاست.

تلاش‌های ایران از اتفاقات تروریستی بیشتر در اروپا جلوگیری کرد

وی در خصوص اظهارات کیسینجر درباره ایران بعد از داعش گفت: سیاست آمریکا همواره اینطور بوده و تناقضات در سیاست خارجی آمریکا وجود داشته و خواهد داشت. اتهامات علیه ایران نابجا و غلط است و آنها هم می‌دانند چه کشوری در مقابل تروریسم ایستاده و ایستاده است. اگر تلاشهای ایران نبود اتفاقات تروریستی در اروپا بسیار بیشتر از این حرفها بود. ایران کشوری است مقتدر و توانمند با آینده ای روشن و نیاز چندانی به اظهارات کیسینجر نیست.

سخنگو در خصوص همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایران و ترکیه گفت: در مذاکرات طرفین تاکید بر تمامیت ارضی سوریه و عراق بود و دو طرف بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

سخنگو در خصوص بهره گیری از ظرفیت مساجد در جهان اسلام گفت: در اکثر شهرهای جهان اسلام مساجد متعددی وجود دارد و نمایندگی‌های ما این موضوع را مدنظر داشته و به آنها رفته و مراسماتی داشته اند. امیدواریم در آینده بیش از گذشته به مساجد اهمیت داده شود.

وی در خصوص قاچاق مواد مخدر از افغانستان و لزوم مبارزه با آن گفت: این بحث طی چند دهه گذشته بین ایران و افغانستان و نیز بین ایران و اتحادیه اروپا بوده است. ما آن را در بخش دو جانبه و بین المللی دنبال می‌کنیم.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه قاسمی: سخنان سرلشکر باقری درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان دقیق و به جا بود/یکی از اهداف ایران حفظ برجام از طرق مختلف است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات