اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با رسانه سعودی

اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با رسانه سعودی
بازدید 859 زمان 2018/01/30 کد خبر 13962

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با یک رسانه عربستان سعودی درباره مسائل مختلفی …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با یک رسانه عربستان سعودی درباره مسائل مختلفی صحبت کرد و البته ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد. 
«بوریس جانسون» در ابتدا در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیرش به ریاض گفت که «همیشه سفرهای من به عربستان سعودی عالی بوده و من گفت‌و‌گوهای خیلی خوبی داشتم. روابط ما با عربستان سعودی روابطی تاریخی است و بیش از ۱۰۰سال روابط داشته‌ایم. این روابط یک مشارکت مبتنی بر رویکرد و موضعی مشترک درباره بسیاری از حوزه‌های جهانی است البته نه درباره همه موضوعات روابط ما در حوزه اقتصادی و تجاری در چهار سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است.»
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «ما  در قبال برخی از چالش‌هایی که باید در منطقه با آنها مواجه شویم، رویکرد مشترکی داریم به‌ویژه درباره نحوه پرداختن به اخلال‌‌گری‌های ایران در منطقه. این موضوعی است که مشخص است ما (در سفر من به عربستان سعودی) درباره آن صحبت کردیم. آنچه در یمن در حال وقوع است؛ آنچه در سوریه در حال رخ دادن است و اینکه چطور بتوانیم عراق را با ثبات نگه داریم.»
خبرنگار سعودی از انتشار برخی گزارش‌ها درباره تنش‌ها در روابط لندن و ریاض سؤال کرد و پرسید: «آیا قرار است مقام ارشدی از عربستان سعودی به بریتانیا سفری داشته باشد؟»
جانسون جواب داد: «روشن است که ما امیدواریم که شاهزاده ولی‌عهد به ما افتخار سفر بدهد. ما دعوت‌نامه سفر را صادر کردیم و امیدواریم این سفر انجام شود.»
وی ادامه داد: «اگر منظور شما (از تنش‌ها) این است که مردم بریتانیا درباره وضعیت بحران انسانی در یمن نگرانی دارند و آنها درباره حملات (به یمن) نگرانی دارند، بله کاملاً درست است. آنها نگرانی دارند اما این موضوعی است که ما با هم باید صادقانه درباره آن صحبت کنیم. البته ما با مردم بریتانیا و جهان باید درباره صادقانه نسبت به چالش‌های امنیتی که عربستان سعودی با آنها مواجه است هم صحبت کنیم، تهدیداتی مانند شلیک موشک‌ها توسط حوثی‌ها؛ موشک‌هایی که منشأ آنها ایران است و هدف قرار دادن ریاض با موشک‌ها.»
وزیر خارجه دولت «ترزا می» در ادامه، حمایت کامل انگلیس را از آنچه «اصلاحات داخلی در عربستان سعودی» خواند، اعلام کرد و گفت: «عربستان سعودی در حال تجربه یک تغییر بسیار هیجان‌انگیز است». 
مجری شبکه سعودی در ادامه پرسید: آیا همکاری‌هایی بین شما با عربستان سعودی یا دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حوزه مقابله با تروریسم وجود داشته است؟»
جانسون گفت: «این حوزه‌ای است که ما همکاری فشرده‌ای داریم و ما عمیقاً از دوستان سعودی خود به خاطر اطلاعاتی که تبادل شده، سپاسگزاریم.»
مجری العربیه از «نگرانی‌های عربستان سعودی درباره اقدامات ایران در منطقه» سؤال کرد و نظر جانسون را در این باره جویا شد. وزیر خارجه انگلیس گفت: «ببینید دو موضوع مجزا اینجا وجود دارد: موضوع اول، توافق هسته‌ای ایران است توافقی که هدف آن عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است. هیچ کس از عربستان سعودی گرفته تا ما و دوستان عربستان سعودی خواهان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست. دونالد ترامپ هم خواهان چنین موضوعی نیست. در نتیجه توافق هسته‌ای ایران با همه نقائص و کمبودهایش، راهی برای توقف این موضوع است. موضوع حیاتی آن است که ایران پایبند باشد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر می‌گوید که ایران به تعهداتش پایبند بوده است که این موضوع خوبی است».
خبرنگار سعودی سؤال کرد که «شما از توافق هسته‌ای ایران به‌رغم عدم حمایت آمریکا حمایت می‌کنید؟» که جانسون پاسخ داد: «آمریکا هم از توافق حمایت می‌کند. دونالد ترامپ این توافق را لغو نکرده و باطل نکرده است. او می‌خواهد کاری را بکند که ما و همچنین دوستان سعودی ما هم با او اتفاق نظر دارند و آن این است که ایران به موازات (اجرای توافق برجام)، اقداماتی در منطقه می‌کند که اقدامات خوبی نیستند. شما شنیدید که من درباره یمن چه گفتم، ما می‌دانیم که آنها در سوریه در حال انجام چه کاری هستند، و در لبنان آنها برای حزب‌الله موشک می‌فرستند. ما با ایران خیلی واضح و صریح بوده‌ایم. می‌توانیم به شما بگویم که من در تهران بوده‌ام و موضوع شماره اول دستور کار من با همه مقاماتی که دیدم آن بود که (تأکید کردم) این موضوع کاملاً غیرقابل قبول است که آنها از استفاده حوثی‌ها از موشک‌ها علیه عربستان سعودی چشم‌پوشی می‌کنند. این سیاست فاجعه‌باری است. ضمناً شما از شورای همکاری خلیج فارس سؤال کردید. این را بگویم که ما یک سرمایه‌گذار عمده در حوزه امنیت شورای همکاری خلیج فارس هستیم. در دولت کنونی بریتانیا، ما در حال بازگشت به شرق کانال سوئز هستیم. ما در حال سرمایه‌گذاری روی پایگاه‌های نظامی، عملیات‌های نظامی در منطقه خلیج (فارس) هستیم؛ اقداماتی که طی دهه‌های گذشته شما شاهد چنین اقداماتی نبودید. ما طی چند سال آینده ۳ میلیون پوند در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»
مجری العربیه از میهمان انگلیسی خود درباره یمن و راهکار لندن برای حل این جنگ سؤال کرد. وزیر خارجه انگلیس گفت: «اولین و مهم‌ترین چیزی که باید گفت آن است که همگان این موضوع را بفهمند که ائتلاف (به رهبری عربستان سعودی) در حال طرح موضوعی درست هستند مبنی بر اینکه یک دولت مشروع (در یمن از قدرت) حذف شد و عربستان سعودی حق دفاع از خود در برابر حملات را دارد. همه این موضوع را می‌فهمند و مردم بریتانیا هم می‌فهمند اما آنها همچنین این موضوع را می‌دانند که مردم یمن نباید با قحطی گرسنگی، شیوع وبا مواجه باشند و بنادر الحدیده و صلیف باید باز باشند. این موضوع را باید صادقانه گفت که دستیابی به یک راه حل نظامی(در یمن) موضوعی بسیار سخت است.»
خبرنگار سوال کرد: «شما در بریتانیا چه کار می‌توانید برای کمک (به حل بحران یمن) بکنید؟»
دیپلمات ارشد انگلیسی گفت: «به نظر من، ما در بریتانیا همیشه باید درباره اینکه چه می‌توانیم بکنیم، متواضع و فروتن باشیم. ما به تلاش برای کمک به دوستان سعودی‌مان متعهد هستیم تا یک آینده تازه برای یمن ایجاد شود و همچنین یک روابط تازه بین عربستان سعودی و دیگر کشورهای شبه جزیره عرب ایجاد شود.»
مجری العربیه سوالی درباره سوریه و این گفته ۷ سال اخیر غربی‌ها درباره اینکه «بشار اسد باید کنار برود»، پرسید. جانسون در پاسخ گفت: «بیایید صریح باشیم؛ هیچ کسی به این سیاست که می‌گوید قبل از هر گونه آغاز مذاکرات سیاسی، اسد باید برود، اعتقادی ندارد. باید صادق باشیم. باید به مذاکرات در ژنو ادامه دهیم تا یک صدای گسترده‌تری در ژنو ایجاد کنیم همه این اعتقاد را دارند از روسیه گرفته تا ایران.»
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «آینده سوریه باید از طریق مذاکرات تعیین شود. هیچ کسی خواهان آن نیست که شاهد یک سوریه بالکانیزه شده و تقسیم‌شده باشد. باید یک ملت و کشور واحد وجود داشته باشد و ما به یک فرایند سیاسی نیاز داریم که یک رهبری را ایجاد کند که کشور را دوباره با هم متحد کند و این موضوع بعد از مذاکرات درباره یک قانون اساسی جدید و همچنین یک انتخابات آزاد و منصفانه با نظارت سازمان ملل حادث خواهد شد.»
در ادامه این مصاحبه از برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انتقال سفارت انگلیس از تل‌آویو به بیت‌المقدس سؤال شد. جانسون در جواب گفت: «به شما می‌توانم بگویم که این موضوعی نیست که قرار بر وقوع آن باشد. ما چنین نیتی نداریم و همیشه اعتقاد داشته‌ایم که چنین اقدامی تنها در چارچوب راهکار دو دولتی(فلسطینی و اسرائیلی) باید انجام گیرد.»

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با رسانه سعودی

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات