آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد
بازدید 809 زمان 2016/11/07 کد خبر 2194

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، بهمن نقیبی در حاشیه بازدید استاندار قزوین از آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، بهمن نقیبی در حاشیه بازدید استاندار قزوین از آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: این ازمایشگاه از سال ۹۰ فعالیت خود رادر استان آغاز کرده و امروز با داشتن ۱۳ نیروی کارشناس خبره خدمات ارزشمندی در حوزه سلامت دام و طیور و مواد غذایی به مردم کشور ارائه می کند.

وی افزود: این مرکز به عنوان آزمایشگاه مرجع کشور در کنترل مواد غذایی محسوب می شود و سومین سال پیاپی است که به عنوان مجری طرح ملی پایش باقیمانده دارویی در فراورده های خام دامی فعالیت می کند.

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

نقیبی بیان کرد: سالانه ۱۳ هزار مورد آزمایش فراورده های دامی در این آزمایشگاه انجام می شود و همیار داخل استان هم برای برخی دستگاهها هستیم تا کارها بخوبی صورت گیرد. مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: در آزمایش های میکروبی و شیمی دارویی هم فعال هستیم و سازمان دامپزشکی کشور نمونه هایی را برای بررسی به این مرکز ارسال می کند و از ظرفیت های موجود بخوبی استفاده می شود.

وی اضافه کرد: در بخش تسخیر مولکولی تعدادی از بیمارهای مهم دامی در این آزمایشگاه تشخیص داده می شود که آنفولانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل در طیور، سالمونلا و بیماریهای VHS / IPN/ IHN/ در آبزیان نیز در استان مورد بررسی قرار می گیرد و امکان خدمات رسانی در این حوزه ها را نیز داریم.

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

قیبی اظهارداشت: اگر تقلبی در گوشت قرمز و سفید هم رخ دهد و نیز حلال و حرام بودن گوشتها در این آزمایشگاه قابل تشخیص است و دربخش میکروبی هم پایش همه فرآورده های لبنی، پروتئینی، تخم مرغ قابل اندازه گیری است.

وی یادآورشد: قابلیت دیگر این آزمایشگاه اندازه گیری باقیمانده دارویی در فرآورده های خام دامی است که به صورت ملی مجری آن هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهارداشت: در قسمت دارویی عملا در حوزه شیمی و میکروبی فعالیت می کنیم و در انالیز شیمیایی هم قادریم تا تقلب مواد را تشخیص داده و شناسایی کنیم.

آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور

نقیبی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به پدافند غیرعامل تصریح کرد: با داشتن تجهیزات و امکانات مناسب و نیروی کارشناسی خبره این آزمایشگاه توانست به عنوان عامل پدافند زیستی کشور تعیین شده که با آزمایش غربالگری در این بخش نیز خدمت خواهیم کرد.

وی در ادامه از ظرفیت های خوب این آزمایشگاه برای ارائه خدمات بین المللی خبر داد و گفت: با تجهیز و خرید برخی دستگاههای مورد نیاز می توانیم برخی آزمایش هایی که واحدهای صنعتی از خارج کشور تامین می کنند را در این مرکز ارائه کنیم.

نقیبی بیان کرد:در آزمایش های خوراک دام با دید آفلاتوکسین که درقارچ، علوفه و غلات هم دیده می شود با خرید دستگاه
«کوپراسل» می توانیم نیازهای خارجی خود را به خدمات آزمایشگاهی در این حوزه نیز تامین کنیم.

وی گفت: با داشتن ۳۴ پست سازمانی در حال حاضر ۱۳ نفر در آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی مشغول کار هستند و آمادگی داریم بزودی با جذب ۱۲ کارشناس دیگر خدمات خود را گسترش دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآورشد: نقش رسانه ها در موفقیت های این سازمان بسیار کلیدی بوده و ضمن تشکر از همکاری خبرنگاران امیدواریم با تداوم این همکاری بتوانیم در زنجیره سلامت مردم نقش موثرتری ایفا کنیم.

وی بیان کرد: سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ برای رسیدگی سریع به مشکلات، انتقاد و پیشنهاد و مشاهده هر گونه موارد مرتبط با سلامت دام و طیور و فرآورده های خامی است که شهروندان می توانند این مسائل را منعکس کنند. نقیبی اظهارداشت: همچنین شماره تلفن ۱۵۱۲ برای اطلاع رسانی پیش بینی شده که در اختیار شهروندان است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آزمایشگاه مرجع دامپزشکی قزوین عامل پدافند زیستی کشور شد

تب کنگو مهار شده است/ تمامی مراکز درمانی آماده‌باش هستند

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره کنترل و مهار تب کریمه کنگو که مدتی است در کشور شایع شده …

جلسه قرارگاه پدافند زیستی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل، آشناگر معاون سیاسی امنیتی و جانشین رئیس شورای پدافند غیرعامل استان کردستان در جلسه قرارگاه پدافند …

آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های تب کنگو در کشور

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعامل دکتر محمد مهدی گویا به آخرین وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور اشاره کرد و …

لزوم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان برای پیشگیری تب کریمه کنگو

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملاولین جلسه مشترک شورای پدافند غیرعامل و قرارگاه زیستی استان مازندران صبح پنجشنبه هفته جاری به ریاست …

آخرین اخبار و مقالات