ظریف: ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند/آیرو: مجازات‌های سنگین آمریکا بانک‌های فرانسه را محتاط کرده است

ظریف: ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند/آیرو: مجازات‌های سنگین آمریکا بانک‌های فرانسه را محتاط کرده است
بازدید 575 زمان 2017/01/31 کد خبر 4150

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه بعد …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه بعد از سفر روحانى به فرانسه نقشه راهى براى گسترش روابط ايجاد شد و امروز بعد از يكسال از ترسيم نقشه راه به سه برابر مبادلات با فرانسه رسيديم.، اظهارداشت: صبح با هيئت اتاق بازرگانى ديدار داشتيم و پس از آن در كمیسيون مشترك با فرانسه شركت كرديم و توافقاتى به دست آمد كه يكى از آنها گسترش فرودگاه مشهد بود.

ظريف تصريح كرد: اولين نتايج اين ديدارها ماه آينده با ورود اولين خودرو به بازار به صورت مشترك مشخص خواهد شد كه باعث رونق بازار و اشتغال می‌شود.

وى افزود: در بحث سياسى نیز طرف فرانسوى خود را متعهد به اجراى برجام دانست و در مسائل مبارزه با ترروريسم نیز توافقاتى به دست آمد.

در ادامه این نشست خبری وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به روز ملی فرانسه، گفت: این روز هم زمان با به ثمر نشستن برجام بود که برای ما مایه مباهات است. چرا که برجام نشان داد راه‌‌حل ‌های صلح‌آمیز با گفت‌وگو به نتیجه می‌رسید و ما امروز باید به دنبالراهکارهای بهتری برای اجرای برجام باشیم.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به نیاز منطقه به صلح و ثبات نیز گفت: یکی از بحث‌هایی که امروز با وزیر خارجه مطرح شد مسئله حقوق بشر بود ما می‌بینیم که در دنیای امروز هیچ کس از اقدامات تروریستی در امان نیست و معتقدیم منطقه نیاز به صلح و ثبات و آرامش دارد. لذا کشورهای بزرگ منطقه باید راه‌حل آشتی را پیدا کنند.


وی با اشاره به سفر اخیر روحانی به فرانسه اظهار داشت: در سفر آقای روحانی به فرانسه توافقات زیادی انجام شد و امروز با همکاری شرکت‌های ایرانی و فرانسوی بسیاری از این توافقات به نتیجه رسیده است و همین امر سهم مبادلات ایران و فرانسه را ۲۰۰ درصد افزایش داده است.

آیرو با اشاره به تحویل اولین محموله ایرباس به ایران گفت: یک شرکت فرانسوی نیز طی توافقی متحد به گسترش فرودگاه مشهد شده است. این گسترش روابط و عملی شدن وعده‌ها در ادامه همان توافقات ژنو است و معتقدیم روابط با ایران باید در سطوح فرهنگی و علمی نیز افزایش یابد.


وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: فرانسه اعطای ویزا به شهروندان ایرانی را گسترش و سرعت اعطای ویزا را تا دو برابر افزایش خواهد داد تا گردشگران و دانشجویان ایرانی از فرصت‌های علمی و توریستی فرانسه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: امروز فصل جدیدی در روابط کهن و قدیمی ایران و فرانسه است و فرانسه سهم خود را در صلح و گسترش روابط ایفا خواهد کرد.

در ادامه این نشست خبرنگاران سوالاتی را مطرح کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه درپاسخ به سوالی در مورد وجود مشکلات بانکی برای ایران علی‌رغم اجرای برجام گفت: در مورد روابط بانکی شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم، اما بانک‌های فرانسوی به دلیل مجازات‌های سنگین آمریکا از روابط با ایران پرهیز می‌کنند و در روابط با ایران محطات شده‌اند.


وی اضافه کرد: فرانسه ضمانت‌های لازم را برای اجرایی تعهدات خود بسیج کرده است و کشور ما جزو اولین کشورهایی بود که به تعهداتش مالی خود عمل کرد. اما معتقدیم باید با صبر بیشتری نسبت به گسترش روابط بانکی و مالی برخورد کرد و طرف‌های ایرانی ما منتظر سرمایه‌گذاری در ایران باشند.

آیرو بیان داشت: در این دیدار به ظریف گفتیم که دولت ایران می‌تواند روی دولت فرانسه حساب باز کند و در آینده وزیر امور مالی فرانسه به ایران سفر خواهد کرد و دیدار امروز نتایج خوبی میان ایران و فرانسه خواهد داشت.


وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تست‌ موشک‌های بالستیک ایران گفت: آزمایش این موشک‌ها بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و روح برجام است و این موضوع را امروز به وزیر خارجه ایران نیز در کمال صمیمیت گفتم.


محمد جواد ظریف در پاسخ به این سخنان همتای فرانسوی خود گفت: اجرای برجام تاکنون تا حدودی پیش رفته است و کشورهای طرف مقابل اذعان دارند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و تمام تعهدات خود را عملی کرده است. اما در مقابل برخی طرف‌های برجام به خصوص ایالات متحده به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند. لذا ما مجبوریم برای اعمال تصمیمات خود از اقدامات سیاسی استفاده کنیم.


وزیر خارجه  ایران افزود: برجام علی‌رغم کارشکنی‌های امریکا که یک مورد آن اعمال مقررات فرامرزی بود، تا کنون اجرا شده است.


ظریف در واکنش به اظهارات همتای فرانسوی خود درباره آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران نیز گفت: همانطور که همه اعضای برجام اعلام کردند، موضوع موشکی جزو برجام نیست و به برجام ارتباطی ندارد. جمهوری اسلامی ایران مورد بیشترین حملات تروریستی قرار گرفته و ۸ سال حمله عراق به ایران سابقه تاریکی را از جامعه‌ بین‌المللی نشان داده است و ایران برای دفاع از خود از هیچ‌کسی اجازه نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: امیدواریم آمریکا مباحث موشکی را بهانه‌ای برای عدم ایفای تعهدات خود قرار ندهد.

در پایان این نشست وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به علاقه این کشور برای گسترش روابط با ایران گفت: فرانسه همواره به گسترش روابط با ایران علاقه نشان داده و هرگونه اقدامی بر علیه برجام را نخواهیم پذیرفت و در این راستا مذاکرات مجدد را اصلا قبول نداریم و نسبت به مواضع ترامپ بسیار نگران هستیم چرا که اقدام اخیر آمریکا در محدودیت ویزا اصلا منطقی نبود و این اقدام راه‌حلی برای گسترش امنیت نیست و تنها یک تبعیض میان شهروندان یک کشور است.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه ظریف: ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند/آیرو: مجازات‌های سنگین آمریکا بانک‌های فرانسه را محتاط کرده است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات