افزایش ۹۰ درصدی جرائم در پی نا آشنایی مردم با تهدیدات فضای مجازی

افزایش ۹۰ درصدی جرائم در پی نا آشنایی مردم با تهدیدات فضای مجازی
بازدید 171 زمان 2017/03/04 کد خبر 4941

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ فرامرز شاکری در نشست خبری با اصحاب …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ فرامرز شاکری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان گفت‌:  اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و یکی از دغدغه‌های  مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)توجه به فضای مجازی بوده است .
 
وی افزود‌: با توجه به اهمیت موضوع یکی از اقدامتی که در این خصوص انجام شده تشکیل شورای فضای مجازی بوده که موجب شده به مقوله فضای مجازی توجه ویژه‌ای شود و در راستای استفاده بهتر این فضا تهدیدات و فرصت‌های آن اطلاع‌رسانی ‌لازم انجام شود .
 
سرهنگ شاکری تصریح‌کرد‌: هدف اصلی پلیس فتا هم حضور در کنار کاربران و تامین کننده فضایی امن برای آنها می‌باشد چراکه امروزه فضای مجازی همانند یک چاقوی دولبه است که هم دارای فرصت است و هم تهدیداتی را به دنبال خواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال پلیس فتا اقدامات خوبی رادر بحث جرائم پیشگیرانه فضای سایبری  انجام داده  که شامل برگزاری کلاس‌های آگاه سازی دانش آموزان و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و آموزش و پرورش استان، برگزاری همایش تهدیدات و فرصت‌ها و آسیب‌های ‌فضای مجازی در دانشگاه‌ها و توزیع لوح‌های فشرده در بین جامعه هدف و غیره بوده وهمچنین اقدامات خوبی در حوزه آگاه سازی و اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی  توسط پلیس فتا انجام شده که امیدواریم در سال ۹۶ بتوانیم این اقدامات پیشگیرانه را توسعه و ادامه دهیم .
 
رئیس پلیس فتا استان کردستان در ادامه در بحث دستگیری‌ها در طول ۱۱ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در طول ۱۱ ماهه سال جاری شاهد افزایش ۵۰ درصد‌ی دستگیری متهمان  نسبت به مدت مشابه بوده‌ایم  که ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد را زنان تشکیل دادهاند.
 
وی افزود: ۹۹ درصد جرائم سایبری که در سطح استان اتفاق افتاده کشف شده‌اند که علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه جرائم سایبری در طول ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه ۹۰ درصد افزایش داشته که بیشترین آن از طریق اعتماد به افراد در فضای مجازی می‌باشد .
 
سرهنگ شاکری به انگیزه‌های جرائم فضای مجازی که موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود اشاره کرد و گفت: این انگیزه‌ها شامل بیشترین فراوانی جرائم ما شامل کسب منافع موضوعات مالی و اقتصادی با ۲۷ درصد، انتقام‌جویی ۳۶ درصد، بحث موضوعات ضد اخلاقی ۲۳ درصد و سو استفاده و سرگرمی با ۱۴ درصد می‌باشد که در حوزه جرائم فضای سایبری رخ داده است.
 
وی ادامه داد: سهم استان کردستان در حوزه جرائم سایبری نسبت به کل استان۱٫۳۴ درصد می‌باشد که رنج سنی زیر ۱۷ سال با۵ درصد، بین ۱۸ تا ۲۵ سال با ۴۰درصد و بالای ۲۶ سال با ۵۵درصد رنج سنی متهمین جرائم فضای سایبری را تشکیل می‌دهند.
 
سرهنگ شاکری به انجام ۷ طرح توسط پلیس فضای سایبری اجرا شده اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها شامل طرح مبارزه با داروهای غیر مجاز، طرح شرط بندی و قماربازی‌ و طرح برخورد با تورهای غیر مجاز و کانال‌های حراجی کالا می‌باشد که پلیس با متخلفان برخورد می‌کند .
 
وی در ادامه خاطرنشان‌‌کرد‌: بیشتر متهمان دستگیر شده از عدم آگاهی و اعتماد نابجای بزه دیدگان به آنها سوءاستفاده نموده‌اند‌، لذا توصیه می‌گردد کاربران به افراد آنلاین که غریبه هستند اعتماد نکنند و از بار‌گذاری عکس‌های شخصی در پروفایل خودداری نمایید و همچنین به این نکته اشاره کردن که شبکه‌های اجتماعی بستر تخلفات در فضای مجازی می‌باشد و در حال حاضر حدود ۶۷ درصد جرایم سایبری استان در این بستر اتفاق افتاده است .
 
سرهنگ شاکری در ادامه از مردم و خانواده‌ها خواست که بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی  نظارت کامل داشته باشند و به افراد سود‌جو اعتماد نکنند زیراکه این اعتماد موجب ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی در فضای مجازی خواهد شد ودچار ازهم پاشیدگی خانواده‌ها و آسیب روحی و روانی  برای آنها خواهد شد . 

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه افزایش ۹۰ درصدی جرائم در پی نا آشنایی مردم با تهدیدات فضای مجازی

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات