آغاز فعالیت پدافند زیست محیطی در بیجار

آغاز فعالیت پدافند زیست محیطی در بیجار
بازدید 551 زمان 2017/06/18 کد خبر 8070

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سودآوری و نیاز به دام های سبک و سنگین از جمله گاو و …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، سودآوری و نیاز به دام های سبک و سنگین از جمله گاو و گوسفند، نگهداری از این دام ها را افزایش داده است و بنابراین احتمال خطرات مرتبط با آن نیز افزایش می یابد. 

استان کردستان و شهرستان بیجار مناطق بسیار مستعد و بالقوه ای برای پرورش دام های سبک و سنگین محسوب می شود و فرصت خوبی را در اختیار مشتاقان دامداری و دیگر بیکاران قرارداده است.

شهرستان بیجار مرتفع ترین نقطه جغرافیایی استان محسوب می شود و بیشترین وسعت دامنه ها و دشت ها با پوشش گیاهی کافی و مغذی، برای مدت حداقل ۹ماه از سال را دارد که این شرایط ظرفیت بسیار خوب و مقرون به صرفه ای را برای دامداری ایجاد کرده است.

این امر باعث شده است تعداد زیادی دام سبک با چندین برابر ظرفیت طبیعت منطقه، وارد طبیعت این دیار گردد. همچنین تعداد زیادی دام شناور نیز بطور روزانه به این مجموعه در حال تخریب اضافه شده است.

وجود دام شناور و غیر بومی مهاجر یکی از مشکلات عدیده و مهم غیر قابل حل برای اداره دامپزشکی شهرستان بیجار شده است و کار مدیریت سلامت دام را با چالش مواجه کرده است.

موضوع سلامت دام و بویژه دام های مولد و پرورشی که به حضور و مراقبت انسان نیاز زیادی دارد، امروز سلامت انسان را نیز با مخاطرات زیادی مواجه کرده است. 

از جمله می توان به شیوع بیماری های قابل انتقال از حیوان به حیوان، از حیوان به انسان و از انسان به انسان مانند تب مالت و تب کریمه اشاره کرد.

طولانی شدن مدت مبارزه و افزایش روز افزون مبتلایان به این بیماری موجب گردیده است که مدیریت استان کردستان و شهرستان بیجار بطور مستمر به فکر اتخاذ راهکارهای جدید و مفید به منظور اثر بخشی بحث پیشگیری و مبارزه باشد.

معاون فرمانداری شهرستان بیجار در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری های تب مالت، تب کریمه کنگو و آنفولانزای فوق حاد پرندگان از جمله تهدیدات و بیماری های مشترک میان انسان و حیوان در منطقه است که نیازمند اقدامات پیشگیری و کنترل می باشد.

حسین محبیان افزود: به منظور مدیریت بیشتر، اعمال راهکارهای مناسب، بطور مستمر برنامه ریزی و با جدیت بیشتر اقدام به راه اندازی پدافند زیست محیطی در شهر ستان بیجار شده است.

وی به تشریح این برنامه پرداخت و خاطرنشان کرد: پدافند زیست محیطی یک اقدام مهم در خصوص پیشگیری و مبارزه با آسیب هایی است که در صورت نبود برنامه ایی مشخص برای کنترل و پیشگیری می تواند در کمتر از یک شبانه روز بیش از ۱۵۰ نفر را درگیر خود کند.

محبیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط برخی از ادارات شهرستان در مبارزه با بیماری های واگیردار خاطرنشان کرد: تهدیدات زیست محیطی می تواند توسط دشمنان مورد سوءاستفاده قرار گیرد که پدافند زیستی وظیفه دارد با این هجمه دشمن مقابله کند و بعنوان یک عامل بازدارنده در جهت کاهش و کنترل آسیب هایی اینچنین، راهکارهایی برای مقابله مشخص کند.

وی در خصوص برخی از بیماری های واگیردار مشترک بین انسان و حیوان در شهرستان بیجار اظهار کرد: گشتارگاه سنتی دام بیجار و میدان دام باید با بررسی کارشناسان بهداشت و شهرداری مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و مشکلات موجود آنها برطرف شود.

محبیان با اشاره به اینکه سلامت مردم از هر چیزی مهمتر است و ارجحیت دارد، اظهار کرد: پدافند زیست محیطی با اقتدار قانونی می تواند راهکارهای مناسب برای کاهش حجم ابتلای مردم مفید باشد و با هجمه های دشمن نیز به مقابله برخیزد.

وی تاکید کرد: پدافند زیست محیطی بطور مستمر به ارزیابی برنامه های در دست اجرا و تدوین راهکارهای مناسب برای مناطق و مردم در معرض خطر می پردازد.

او مزیت مهم دیگر پدافند زیست محیطی را ایجاد وحدت رویه، هماهنگی بین ادارات و کاهش فعالیت های موازی برشمرد وادامه داد: با راه اندازی پدافند زیست محیطی زمینه برای کاهش هزینه های پیشگیری و مبارزه در ابعاد مختلف دارویی، اجتماعی، نیروی انسانی و هزینه های جانبی فراهم می شود.

شهرستان بیجار که در شرق استان کردستان واقع شده است با داشتن بیشترین وسعت جغرافیایی و ظرفیت بسیار خوب برای فعالیت های دامداری است. برآورد شده است حدود ۳۰ درصد مردم این منطقه بطور مستقیم و غیر مستقیم از این راه هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آغاز فعالیت پدافند زیست محیطی در بیجار

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات