طرح مشترک برلین و پاریس برای استقلال استراتژیک اروپا در زمینه دفاعی

طرح مشترک برلین و پاریس برای استقلال استراتژیک اروپا در زمینه دفاعی
بازدید 128 زمان 2017/07/31 کد خبر 9266

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” در مطلبی نوشت: حداقل ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی، روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” در مطلبی نوشت: حداقل ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار همکاری های تنگاتنگ تر در زمینه نظامی هستند. آن ها جاه طلبی های بزرگی را در این راستا دنبال می کنند. آلمان و فرانسه برای این منظور ایده های ملموس و مشخصی را ارائه داده اند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت آلمان و فرانسه خواستار این هستند که اتحادیه اروپا در زمینه سیاست دفاعی به استقلال استراتژیک دست پیدا کند. این دو کشور این هدف را در یک طرح مشترک برای توسعه همکاری های ساختاری دائمی که شورای اروپایی در ماه ژوئن روی آن به توافق رسید تدوین و فرمول بندی کرده اند.

روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” این گزارش را با استناد به پیشنهادی که این دو کشور به دیگر کشورهای اروپایی ارسال کرده اند منتشر کرده است. در این سند این مسئله به عنوان چشم انداز بلند مدت مطرح شده است که کشورهای مشارکت کننده در این طرح از نیروهای امنیتی برخوردار شوند که بتوانند وظایف نظامی خود را در کنار ناتو که همچنان سنگ بنای دفاع جمعی اعضای آن است انجام دهند.

این پیشنهاد مشترک آلمان- فرانسه نتیجه شورای دفاعی اخیر این دو کشور که اواسط ماه جاری برگزار شد است. برلین و پاریس در ارائه ایده خود در این باره شرایطی را اعلام کردند که هر کشوری که می خواهد به روند همکاری های تنگتنگ تر در سیاست دفاعی بپیوندد  باید آن را برآورده کند. این شرایط از جمله شامل تعهد به هزینه های دفاعی که نزدیک به دو درصد بازده اقتصادی بوده و سهم سرمایه گذاری ۲۰ درصدی ست. همچنین کشورهای عضو ناتو باید به این شرایط متعهد باشند.

علاوه بر این باید کشورهای اروپایی حسابرسی سالانه نیروهای امنیتی خود از طرف آژانس دفاعی اروپایی را به طور قابل توجهی افزایش دهند. این کشورها همچنین باید نیروهای امنیتی خود برای ماموریت های مشترک را آماده نگه داشته و قابیلت های آن ها را افزایش دهند. همچنین آن ها باید برای تصمیم گیری های سریع سیاسی درباره نقل مکان نیروهای خود آمادگی لازم را داشته باشند.

 بر این اساس این رویکرد می تواند تحت تاثیر فرآیند تصمیم گیری ملی قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه آلمانی، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید تا پایان سپتامبر یک ایده ملموس و مشخصی را درباره همه این مسائل مطرح شده ارائه دهد. بعد از آن کشورها حدود ۳ ماه زمان خواهند داشت تا درباره مشارکت خود در این طرح تصمیم گیری کنند.

به نوشته روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، دولت آلمان بعد از مشاوره های اخیر انتظار رای مثبت حدود ۲۰ تا ۲۵ کشور به این طرح را دارد. این مسئله البته هنوز مشخص نیست که آیا لهستان هم در این طرح مشارکت می کند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه طرح مشترک برلین و پاریس برای استقلال استراتژیک اروپا در زمینه دفاعی

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات