آنکارا به دنبال دائمی کردن نفوذ و تثبیت حضور خود در عراق است

آنکارا به دنبال دائمی کردن نفوذ و تثبیت حضور خود در عراق است
بازدید 204 زمان 2017/05/12 کد خبر 6787

پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،«مالک کایا»، کارشناس ترکیه‌ای و تحلیلگر مسائل این کشور  در خصوص اهداف اصلی مداخلات …


پایگاه اطلاع رسانی مدیریت ریسک، بحران و پدافند غیرعاملبه گزارش پایداری ملی،«مالک کایا»، کارشناس ترکیه‌ای و تحلیلگر مسائل این کشور  در خصوص اهداف اصلی مداخلات آنکارا در عراق به دنبال مداخله نظامی ترکیه در ارتفاعات سنجار، با اشاره به اینکه آنکارا به دنبال دائمی کردن نفوذ و تثبیت حضور خود در عراق است، بیان داشت: نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق اخیراً با رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول دیداری داشته است. این دیدارها دیگر برای مردم ترکیه و عراق عادی شده و این ذهنیت را در بین مردم ترکیه به وجود آورده که بارزانی یکی از دست‌نشانده‌های اردوغان در عراق است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های اردوغان در سوریه و عراق و به‌ طور کلی در منطقه مورد قبول مردم ترکیه نیست، افزود: شخص اردوغان و بعضی از مسئولان ترکیه از این سیاست در قبال عراق و سوریه، منافع اقتصادی بسیاری را به دست آورده‌اند. دولت ترکیه تا به‌ حال پاسخی برای مسئله فروش نفت سوریه نداده است. بارزانی اخیراً در حالی با اردوغان دیدار داشت که دو روز پیش از آن، اجلاس مهمی در استانبول تحت عنوان شورای آتلانتیک برگزار شده بود. این شورا دقیقاً یک شورای متشکل از لابی‌های اقتصاد صهیونیسم است و دولت ترکیه هر از چند گاهی این کنفرانس را در استانبول برگزار می‌کند.

کارشناس ترکیه‌ای با بیان هدف شورای آتلانتیک گفت: هدف این شورا مشخص کردن خطوط انتقال انرژی منطقه به کشورهای اروپایی و آمریکا است. این شورا با توجه به اینکه به انرژی منطقه چشم دارد، هرچند وقت در ترکیه تشکیل جلسه می‌دهد. افرادی که این شورا را تشکیل داده‌اند، اذعان دارند که منافع امپریالیستی و استعماری آمریکا را پیش می‌برند. جای سؤال است که چرا دولت ترکیه زمینه تشکیل این شورا را در استانبول ایجاد می­‌کند.

وی با اشاره به یکی از دلایل آغاز جنگ سوریه و چشم‌ داشت کشورهای غربی به شمال عراق، یادآوری کرد: مخالفان نظام سوریه و عراق به دنبال تسلط بر خطوط انرژی بودند. آن‌ها تلاش داشتند یک دولت سنی در عراق و یک دولت سنی در سوریه تشکیل دهند و به دنبال آن خطوط انرژی را به دریای مدیترانه برسانند. مخالفان مقاومت با این اقدام سعی داشتند روابط جمهوری اسلامی ایران را با سوریه و لبنان قطع کنند. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانستند انرژی منطقه را به‌ راحتی به دریای مدیترانه انتقال دهند. شورای آتلانتیک به دنبال همین برنامه بوده است.

تحلیلگر مسائل ترکیه با توجه به اینکه دیدار اردوغان و بارزانی دقیقاً بعد از کنفرانس شورای آتلانتیک انجام شده است، افزود: محتوای رایزنی­های این شورا کاملاً محرمانه بود و خبری در رسانه‌ها درج نشد. سیاستی که اردوغان در ارتباط با منطقه پیش گرفته، یک بام و دو هوا است. وی اعلام می‌کند که پ.ک.ک سعی دارد دولت مستقل ایجاد کند و این امر برای ترکیه خطرساز است؛ لذا آنکارا به بهانه آن کشور دیگری را بمباران می‌کند. این در صورتی است که خود اردوغان با حمایت از بارزانی در کردستان عراق، عملاً ایجاد یک دولت مستقل را پایه‌ریزی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله پ.ک.ک برای ترکیه یک بهانه است، مطرح کرد: آمریکا چنین گروه‌هایی را به وجود می‌آورد و تا جایی که امکان دارد از آن‌ها در پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. پ.ک.ک در داخل ترکیه به‌ عنوان یک خطر مطرح است؛ اما آمریکا، انگلیس و اسرائیل هر از چندگاه با سلاح‌هایی که در اختیار نیروهای پ.ک.ک می­‌گذارند، اقداماتی علیه ترکیه انجام می‎دهند.

کایا با اشاره به اینکه اردوغان هیچ مبارزه سختی علیه نیروهای پ.ک.ک در داخل خاک ترکیه به عمل نمی‌آورد، تأکید داشت: با این‌ حال آنکارا به بهانه پ.ک.ک در عراق مداخله می‌کند. از آنجایی‌ که موصل در حال آزادسازی کامل است و کم‌کم ریشه داعش از عراق کنده خواهد شد، ترکیه سعی دارد نفوذ خود را در عراق دائمی و حضور خود را تثبیت کند.

منبع : پایداری ملی


خبر های مشابه آنکارا به دنبال دائمی کردن نفوذ و تثبیت حضور خود در عراق است

خبر مشابه وجود ندارد

آخرین اخبار و مقالات